Ophef in Engeland over zichtbaarheid van vrouwen in live communicatie | Eventbranche.nl
19 november 2013

Ophef in Engeland over zichtbaarheid van vrouwen in live communicatie

Door Lieke Hogenkamp

Rubrieken

COMMUNICATIE - Het Engelse Event Magazine start een campagne ‘Women in Events’ met als doel om vrouwen te stimuleren om meer zichtbaar te zijn en luider te communiceren over hun prestaties.

Aanleiding is de publicatie van de jaarlijkse Event 100 Club van The Guide 2013. De lijst bestaat voor een vijfde uit vrouwen en dat is, vergeleken met het aantal vrouwen die daadwerkelijk werkzaam zijn binnen de branche in Engeland, een verrassend laag percentage. De publicatie leidt tot veel reacties van de Engelse collega’s uit evenementenbranche en sluit aan op de gedachtegang van het Nederlandse Krachtcentrale, het platform voor meer zichtbaarheid van vrouwen in live communicatie.

Opvallend is dat zich een aantal jaren geleden een vergelijkbare situatie in de Nederlandse evenementenbranche afspeelde. ‘Enkele vrouwen verbaasden zich toen binnen de branche over de (on)zichtbaarheid van vrouwen. Aanleiding was een lijst over “Meest invloedrijke mensen in de Eventbranche” dat destijds uit veertig namen bestond waarvan maar twee vrouwen. Terwijl er meer vrouwen dan mannen werkzaam zijn binnen de branche’, aldus Pascale de Wijs namens Krachtcentrale.

Tijd voor actie
Het Engelse magazine onderzocht de behoefte in de branche om iets te doen aan de beeldvorming van vrouwen. 86,8 % van de ondervraagden vindt dat het tijd is voor actie om aan de zichtbaarheid van succesvolle vrouwen in de evenementenbranche meer bekendheid te geven.

‘De case van onze Engelse collega’s bewijst nog maar eens dat anno 2013 het nog steeds niet vanzelfsprekend is dat vrouwen zichzelf in spotlights zetten. Dat dit dus niet alleen een Nederlandse aangelegenheid is, bewijst deze campagne ‘Women in Events’ van onze Engelse collega’s. Het draagvlak in ons eigen land wordt inmiddels groter, beetje bij beetje laten vrouwen zich meer zien in lijsten, op award podia en in de media en zo proberen wij de live communicatie een voortrekkers- en voorbeeldrol te geven ten aanzien van andere branches’, aldus Pascale de Wijs.