29 januari 2007

Onderzoek van jubilerend ‘Rush on Amsterdam’

Rubrieken

Het kwartaalmagazine voor buitenlandse toeristen ‘Rush on Amsterdam’ viert deze maand haar tienjarig bestaan.
Een eigen onderzoek naar de beleving van de Amsterdamse gastvrijheid onder buitenlandse bezoekers verrast: de Amsterdammers worden weliswaar ‘vriendelijk’ gevonden maar de stad ‘is vies’ en vooral taxi-chauffeurs mogen beter hun best doen: Ze zijn grof, niet service-gericht en duur.
“Dit jubileum is voor ons een mijlpaal, maar vooral de start van een flinke volgende stap,” legt Harveys & Bromley-uitgever van Rush on Amsterdam Monique Tarée uit. “Het tijdschrift, dat steevast op ruim 11 duizend hotelkamers van vier en vijfsterrenhotels in en om de hoofdstad ligt, heeft bewezen. Het is, zo bleek uit een recent onderzoek onder de lezers, echt een gewaardeerde informatiedrager voor zakenreizigers en andere buitenlandse bezoekers van de hoofdstad. Zij vinden in elke editie dan ook nieuws, interviews met spraakmakende Amsterdammers en een compleet overzicht van culturele informatie over Amsterdam.”

Een eerste, eigen onderzoek onder meer dan 700 buitenlandse bezoekers aan Amsterdam leverde afgelopen najaar verrassende resultaten op over de beleving van de hoofdstad. Zo beoordeelden zakelijke reizigers en toeristen het serviceniveau in de hoofdstedelijke horeca en gaven ze tal van ‘verbeterpunten’.

Uit het onderzoek – dat wordt belicht in het jubileumnummer – blijkt dat buitenlanders relatief positief over de stad zijn. Ze geven Amsterdam gemiddeld een 7,8. Goed vinden de gasten de openheid van de bevolking. Aardig, communicatief en gastvrij, luidde het oordeel van velen. Er is bovendien ‘veel te zien en te doen’ en de stad heeft ‘prachtige architectuur’. Kritiek was er vooral op de service van taxibestuurders. Te duur, en niet netjes, luidt het harde oordeel van de toeristen. Ook de soms ronduit vieze openbare ruimte was velen een doorn in het oog, bleek uit het onderzoek.


Tarée: “Het grote succes van dit eerste onderzoek, dat we samen met pr-bureau USP hebben bedacht en uitgevoerd, gaat leiden tot regelmatige onderzoeken onder onze lezers. Die vormen een dankbaar klankbord. We hebben flinke plannen, daarover treden we in het voorjaar naar buiten.”