13 maart 2012

Onderzoek: Ducktrail scoort hoogste medewerkertevredenheid

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU BEDRIJFSUITJE - Waar waarschijnlijk de uitjes van Ducktrail bedoeld zijn om bij bedrijven de medewerkertevredenheid te verhogen, mag het bedrijf uit Wormer zichzelf werkgever met de hoogste medewerkertevredenheid noemen. Vandaag ontving Ducktrail het certificaat TopWerkgever van onderzoeksbureau de MonitorGroep.

Ducktrail organiseert bedrijfsuitjes met ‘lelijke eenden’ (2CV’s). De 25 medewerkers zijn bijzonder tevreden over het werk, de organisatie en het leiderschap. Met een gemiddeld cijfer van 8,0 heeft Ducktrail de hoogste tevredenheid van alle 180 organisaties die de TevredenheidsMonitor hebben toegepast.

Al enkele jaren meet Ducktrail de tevredenheid van de medewerkers met behulp van de TevredenheidsMonitor, een onderzoeksmethode ontwikkeld door de MonitorGroep. In januari 2012 heeft Ducktrail een nieuw onderzoek uitgevoerd. Met het resultaat van dit onderzoek mag Ducktrail zich TopWerkgever noemen. Ducktrail heeft op veel punten een bijzonder hoge tevredenheid. Zo vinden alle medewerkers het een leuk, klantgericht en ambitieus bedrijf met een prima werksfeer. 96% van de medewerkers vindt dat het werk goed is georganiseerd (gemiddeld in Nederland 42%), 83% vindt dat beslissingen snel genoeg worden genomen (gemiddeld in Nederland 33%), 67% vindt dat men voldoende kans krijgt om zichzelf te ontwikkelen (gemiddeld in Nederland 40%).

Badeendpluim
Directeur Marc Welling doet er veel aan om een hoge medewerkertevredenheid te realiseren. Zo gebruikt hij een toepasselijk waarderingsbeleid: bij een extra inzet of een bijzondere prestatie ontvangen medewerkers een badeend. Een aantal badeenden geeft recht op een extra beloning, zoals een theaterbon of een weekendarrangement. 'De medewerkers vinden het een leuke methode. Je geeft in feite elke keer een pluim. Een klant stuurde ons een compliment over de tourleaders bij hun bedrijfsuitje. Die tourleaders geven we dan een badeend en we schrijven er iets over op de intranetsite. Alle medewerkers lezen dat en ze kunnen ook zien hoeveel badeenden iedereen heeft. Er is zelfs een weblog waarin ze elkaar feliciteren', aldus Marc Welling.