Omdenken+in+de+eventbranche%3A+online+live+event+voor+ALS+haalt+kwart+miljoen+euro+op
Nieuws

Omdenken in de eventbranche: online live event voor ALS haalt kwart miljoen euro op

EVENEMENTENBUREAU - D&B Eventmarketing één der grootste bureaus in de Nederlandse eventbranche staat net als alle andere bedrijven in de branche middenin een bizarre tijd. Zo lagen de draaiboeken voor de City Swim al klaar om geld op te halen met een mooi en goed live event voor ALS. Die draaiboeken konden de prullenbak in, maar met een totaal ander concept kwam het online event voor ALS alsnog tot een opbrengst van 250.000 euro.

Feestelijk én ontroerend: dat was de eerste editie van de online quizshow ‘ALS we het leven vieren’ afgelopen zaterdag. Een wervelende liveshow, met een fantastische opbrengst van ruim 250.000 euro, die zich helemaal online afspeelde. Een primeur in goede doelenland. De draaiboeken voor de Amsterdam City Swim lagen al bijna klaar bij D&B Eventmarketing. Maar nadat in mei duidelijk werd dat grote evenementen dit jaar niet door zouden gaan, ontstond het idee om een online pubquiz te organiseren. Om zo dit coronajaar toch nog geld op te halen voor de dodelijke ziekte ALS. Want door alle afgelaste evenementen loopt Stichting ALS Nederland dit jaar miljoenen euro’s voor broodnodig onderzoek mis. 

'Quizje' wordt wervelende online liveshow
Het ‘quizje’ werd de afgelopen maanden iedere week groter. Naast de Amsterdam City Swim en Stichting ALS Nederland werd NLMuziek.nl (het muziekplatform van René Froger) één van de initiatiefnemers. In de slipstream volgden ongelooflijk veel bekende artiesten zoals Thomas Acda, Natasja Froger, Beau van Erven Dorens en Jan Joost van Gangelen. D&B Eventmarketing ondersteunde bij concept en organisatie.

In korte tijd werd een grootse en interactieve online liveshow voor ALS op poten gezet. ‘De show had de spanning, dynamiek en afwisseling van de bekende benefietavonden op televisie, maar in dit geval kwamen alle onderdelen van het programma vanuit een volledige Augmented Reality studio in Hilversum. Heel speciaal en absoluut uniek dat we dit op deze wijze met alle voor het goede doel meewerkende partners hebben kunnen realiseren voor de Stichting ALS Nederland’, aldus Emiel Gobes van televisieproducent Southfields.

Spektakel
Vanuit al die huiskamers kon iedereen live meedoen met de quiz. Die zat vol grappige vragen over film, muziek en vele andere categorieën. Tussendoor waren er prachtige optredens van O’G3NE, Edsilia Rombley en Emma Heesters. Extra bijzonder was het moment waarop Thomas Acda, René Froger, Candy Dulfer, Adje Vandenberg en drie achtergrondzangeressen het swingende ‘Vier het leven’ lieten horen, speciaal geschreven voor deze dag. En waarvan de opbrengst naar Stichting ALS Nederland gaat.

Ontroerend
Natasja Froger voer tijdens de hele show per boot de route van de Amsterdam City Swim, een idee dat pas drie weken geleden ontstond. Vele malen werd er vanuit de studio live geschakeld naar Natasja. Onderweg meerde ze aan voor een privéoptreden van Xander de Buisonjé en ontmoette ze actievoerders en patiënten. Zoals Bram, zijn vrouw Marleen en hun twee jonge dochters Mees en Pien. Hij kreeg in 2017 de diagnose ALS en verliest langzaam zijn spraak. ‘Binnenkort krijg ik een spraakcomputer, zodat ik toch met de kleintjes kan blijven communiceren’, vertelde hij in een ontroerend interview. 

Toekomst voor ALS-patiënten
‘Er is zoveel geld nodig’, benadrukten presentatoren Beau van Erven Dorens en Jan Joost van Gangelen regelmatig tijdens de show. Met trots onthulden ze uiteindelijk dat er meer dan 250.000 euro werd opgehaald met de steun van een aantal loyale sponsors, de verkoop van loten, een online veiling en losse donaties. ‘Dat dit het resultaat zou zijn van ons plannetje om een pubquiz te organiseren, had niemand durven dromen’, zegt René Froger. ‘Wij zijn blij dat er dit jaar toch nog zoveel geld naar Stichting ALS Nederland kan gaan, zodat onderzoekers uiteindelijk een toekomst kunnen geven aan mensen met ALS. En natuurlijk hopen we dat we volgend jaar weer gewoon in de Amsterdamse grachten kunnen springen.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.