OHRA, Agfa Graphics, ING RaceSalon, HISWA en Shop Plaza waren de prijswinnaars van de Expojaarprijs-avond. Wegens het grote aantal kwalitatieve inzendingen, riep de jury dit jaar zelfs een extra categorie in het leven: de Special Category, waarbij “onderdelen” van succesvolle cases werden beloond. In deze categorie kwam de jongerencampagne van HISWA als winnaar uit de bus.
> OHRA op de Negenmaandenbeurs
Winnaar in de categorie Beste beurs- of eventdeelname business-to-consumer is OHRA op de Negenmaandenbeurs, 13 tot en met 17 februari 2008 in Amsterdam RAI.
Uit het juryrapport:
“De jury prijst de goede geïntegreerde aanpak van beurzen als onderdeel van de marketingcampagne. Met name het gebruik van televisiecommercials om mensen naar de stand te trekken - en andersom: het maken van een tv-commercial óver de beursdeelname - wordt gewaardeerd. Als je kijkt naar het herkenningseffect: “Oh, het is precies als op tv”, dan is het niet moeilijk te begrijpen dat de spontane naamsbekendheid na de beurs maar liefst met 5% is gestegen. De jury is aangenaam verrast door de compleetheid van dit concept, waar iedereen – inclusief de eigen medewerkers - een positief gevoel aan heeft overgehouden.”
> Agfa Graphics op de Drupa in Duitsland
Winnaar in de categorie Beste beurs- of eventdeelname business-to-business is Agfa Graphics op de grafische vakbeurs Drupa 2008, 29 mei tot en met11 juni in Düsseldorf, Duitsland,
Uit het juryrapport:
“De jury is zeer enthousiast over de sterke Agfa-case. Vooral omdat Agfa alle mogelijkheden van live communicatie maximaal heeft benut. En dat is een understatement. Daardoor werden alle doelstellingen – en dat waren er nogal wat - meer dan gerealiseerd. Agfa laat zien dat je met een dosis durf en creativiteit het optimale resultaat kunt bereiken. Agfa wilde vriend en vijand verrassen en heeft dat op spectaculaire én ludieke wijze gedaan.”
> ING RaceSalon
Winnaar in de categorie Beste beurs- of eventconcept business-to-consumer is ING RaceSalon 2008, 15 en 16 augustus 2008 in Ahoy Rotterdam.
Uit het juryrapport:
“Wat een briljant idee om van een bestaande kans – de aanwezigheid van raceteams op de vooravond van een wedstrijd – te baat te nemen en er een volwaardig evenement rond te bouwen. Het ING RaceSalon genereerde in totaal voor 350.000 euro free publicity. Omdat het evenement aan de eigenlijke race voorafgaat, heeft het RaceSalon ook een bijzonder gunstig effect op het verblijfstoerisme in en om Rotterdam. Het evenement bestaat pas twee jaar, maar is nu al uitgegroeid tot een niet te missen, interactief event voor iedereen die van autosport houdt.”
> Shop Plaza 2008
Winnaar in de categorie Beste beurs- of eventconcept business-to-business is Shop Plaza 2008, die plaatsvond op 20 maart 2008 in Autotron Rosmalen.
Uit het juryrapport:
“Je moet live-communicatie niet zien als een losstaand iets, maar als onderdeel van een totaalconcept. Die wetenschap is bij Shop Plaza goed vertaald naar de werkelijkheid. De doelstellingen waren concreet geformuleerd, de beschreven resultaten waren gekoppeld aan de ruimschoots gehaalde doelstellingen. Ook het feit dat er een lange termijn planning is gemaakt, waarbij het event een onderdeel is van een totaal communicatieconcept, viel in goede aarde. Dit is live communicatie zoals live communicatie bedoeld is.”
> Special Category 2008
Omdat er zoveel kwalitatieve inzendingen waren binnen gekomen, heeft de jury besloten om voor de uitreiking in 2008 een extra categorie in het leven te roepen: de “Special Category” met daarin opvallende “onderdelen” uit de ingezonden cases..
Uit het juryrapport:
“Winnaar in de categorie is HISWA Boat Show voor het succesvol inzetten van de virtuele wereld, zoals het Habbo Hotel, om meer jongeren naar de beurs te krijgen. De jury vindt het inzetten van nieuwe media en activiteiten die jongeren aanspreken een enorme goede ontwikkeling in de beurswereld. ‘Hier kunnen andere beursorganisatoren een voorbeeld aan nemen. De jeugd heeft de toekomst, dat heeft deze beursorganisatie goed begrepen."