14 oktober 2014

Noordwijk Marketing laat in Space Expo zien hoe een evenement duurzaam kan zijn

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENLOCATIE MUSEUM - Space Expo in Noordwijk was begin oktober de evenementenlocatie voor het evenement ‘Space your event, go Green!’.

Het programma richtte zich op Nederlandse meeting- en congresplanners met presentaties van o.a. astronaut André Kuipers over ruimtevaart, de gedeelde bezorgdheid om de aarde en praktische tips & tricks hoe je als evenementenorganisator je congres kunt verduurzamen.

Organisator Noordwijk Marketing doet verslag van de dag:

Babs Nijdam van Green Meeting Industry Council (GMIC) kwam na astrounaut André Kuipers direct met een aantal praktische tips over hoe je duurzaamheid in veel aspecten van je evenement kunt laten terugkomen. Dat kan met kleine dingen: zoals het hergebruik van badges, het gratis verstrekken van kraanwater, het stimuleren van carpoolen en een paperless programma. Maar ook zijn er verdergaande mogelijkheden: 'Doe bijvoorbeeld iets met je deelnemers wat bijdraagt aan sustainability, maak gebruik van hun helpende handjes tijdens je evenement en probeer je deelnemers te winnen voor dit doel.'

FLOSS
Congres- en evenementenbureau MCI (Winnaar Green Meeting Award 2014) gaf een gedeelde video- en live-presentatie door Bogdan Manta en Roger Simons waarbij er veel interactie was met het publiek over het onderwerp sustainability. De begrippen People, Planet en Profit kwamen met inzichten anno 2014 aan bod. Ook werden een aantal tips van de hand gedaan waarmee de deelnemers direct aan de slag konden. Met als duurzame catering tip: 'Zorg dat je catering FLOSS is: Fresh, Local, Organic, Seasonal and Sustainable.'

Stephan La Haye, van de organisatie ‘Duurzaam Organiseren’ presenteerde de Barometer Duurzame Evenementen en gaf een kijkje achter de duurzame schermen van de Nuclear Security Summit (NSS) afgelopen voorjaar in Den Haag. Dit leverde de NSS-organisatie niet alleen een duurzaam karakter op, maar ook veel originaliteit, Nederlandse trots en bovendien een aanzienlijke kostenbesparing.

Na de presentaties werden de meetingplanners meegenomen voor een exclusieve VIP tour op ESTEC. Met paspoorten, douane en veiligheidschecks gaf dit het gevoel daadwerkelijk even ‘van de aardbodem’ te zijn geweest. Op dit unieke stukje Nederland doet ESA (European Space Agency) haar testen- en onderzoeken. Dagelijks wordt hier gewerkt aan ontwikkelingen en toepassingen van de Europese ruimtevaartindustrie, zoals nieuwe toepassingen voor satellieten die nog nauwkeuriger het weer kunnen voorspellen, communicatie en navigatie, maar ook de ontwikkeling van nieuwe en duurzame technologie.

Noordwijk Marketing organiseerde dit evenement samen met haar congreshotels en andere partners.