24 april 2012

NLConference (MPI) in DeLaMar Theater overbluft met inspiratie

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

BRANCHEVERENIGING MPI - De NL Conference van branchevereniging MPI werd maandag 23 april bezocht door 300 meeting professionals. Zij gingen allemaal naar huis met een diversiteit aan inspiratie. En daarmee slaagde de dag volledig.

MPI-voorzitter Berend Bouwman gebruikte in zijn slotwoord enkele malen het woord waanzinnig, misschien wel het woord dat het best paste bij een dag vol afwisselende sprekers, die stuk voor stuk het publiek wisten te boeien. Zonder heel directe het vak van event- of meetingprofessional aan te stippen, zorgde toch iedere spreker voor nieuwe inzichten. EventBranche zat in de zaal, was blij verrast met de perfecte WiFi, de interactiviteit via Tweets en SMS (SendSteps) en de perfect passende dagvoorzitter Ruben Nicolai. Dit namen wij mee naar huis van de diverse sprekers tijdens de Blu f t conferentie:

Bas Westland (e-people) over failliet gaan en weer doorgaan:
Beoordeling EventBranche: 7,5
Rapport: Ontwapenend, andere kijk op zaken, realistisch en confronterend

- 'Sta mensen toe om fouten te maken, maar let op dat ze daar wel van leren'

- 'Congressen moeten echt concrete voorbeelden geven uit de praktijk waar een bedrijf direct iets mee kan. Ik zie nog te veel middelmaat.'

- Van failliete ondernemers gaat 40% weer verder als ondernemer...maar daarvan bestaat 85% na 5 jaar nog, een veel hoger percentage dan de gemiddelde ondernemer. Conclusie: failliete ondernemers zijn echt niet altijd incompetente fraudeurs!

- 'Dat geven-ding schijnt te werken! Dus druk ik tegenwoordig op het gevengaspedaal'


Bea Hoogerhuis (PostcodeLoterij) over het begeleiden van prijswinnaars:
Beoordeling EventBranche: 7
Rapport: mooi verhaal, boeiend, humoristisch, maar wel erg ver weg van de meetingprofessional

'Ik organiseer Lotgenotendagen voor de winnaars....'

'Als je geld hebt, worden mensen heel anders.'

'De 1e keer 1 mln gulden uitreiken... Dat was toen nog een heel bedrag, maar die mevrouw was meer onder de indruk van Henny dan van het bedrag.'


Martijn Arets (Brand Expedition): briljant verhaal over zijn reis langs 25 topmerken en het bouwen van een eigen merk
Beoordeling volgens EventBranche.nl: 8,5
Rapport: Verhaal barst van de creativiteit, lef en inzicht bijna uit elkaar!


'Grijze mensen hebben behoefte aan een creatieve boerenlul'

'Deel je verhaal, je ervaring, je vragen.verzamel fans.Richt jezelf op jouw meerwaarde en niet op zaken waar je niet goed in bent. Waarde is meer dan geld en er is no box! Wees slim. Doe!'

Zoek het op laat je inspireren Martijn Arets Brand Expedition

'Als je denkt dat je te klein bent om impact te veroorzaken, ga dan eens naar bed met een mug in je kamer.'

'Brand expedition: langs topmerken in Europa mede mogelijk gemaakt door IB-groep'


Nils Roemen (#durftevragen) over de sociale overwaarde
Beoordeling EventBranche.nl: 8
Rapport: Zeer boeiende spreker, met een prachtig idee en een manisch positieve kijk op de wereld.

- Communiceer wat je wilt ipv wie je bent. Vraag je af: wat wil je doen als je op je bek gaat, want je gaat toch op je bek.

- 'Bestek nodig voor een evenement? Zoek op de #samenwonen en wij hadden voor 400 man bestek in no time.'

- 'Zet bovenin je linkedin-account niet wie je bent of wat je doet, maar wat je wilt bereiken, dan zul je zien hoeveel mensen je willen en gaan helpen.'

- 'Het is veel leuker om op je bek te gaan met mensen die dat ook durven. Niet aan dode paarden trekken.'

- 'Ga de sociale overwaarde eens benutten! Dus durf te vragen. Op een durftevragen-bijeenkomst was iemand op zoek naar een boerderij, de man naast haar, nooit eerder ontmoet was nog in het bezit van een leegstaande boerderij. Geregeld.'


Almar Holtz (2theloo) over zijn toilet-concept, dat de wereld aan het veroveren is
Beoordeling volgens EventBranche.nl: 7,5
Rapport: Goede no-nonsense spreker met humor, tikkeltje te veel een bedrijfspresentatie, maar het concept van het bedrijf is dan weer zo prachtig dat de spreker boeide van begin tot eind


'2theloo: typisch een impuls aankoop'

'NS was de eerste partij met wie we spraken...dat doen we nog steeds'

'2theloo op Shell tankstations zorgt voor 11% meer omzet in shops door kortingsvouchers'

'Iedereen verklaarde ons voor gek, maar door contract met Shell gaan binnen 5 jaar 1000 winkels open'


Als meer dan indrukwekkende slotspreker nam Joop van den Ende een half uur lang het woord. 'De man achter Janine', zoals Nicolai hem noemde, had lang niet het meest sterke inhoudelijke stuk, maar de zaal hing aan zijn lippen. Een lesje charismatisch spreken, waardoor de dag, zeker na een improvisatie van BOOM Chicago, als zeer geslaagd de boeken in mag. Leuk ook: het bloemetje van Wolterinck Event Decoration bij de deur en de Borrelfabriek die in de lunch durfde halve rookworsten en roze crisiskoeken te serveren.