Nieuwe innovatieve evaluatietool voor sprekers en presentatoren

06-06-2019 - Impliciet marktonderzoeksbureau Bloakes heeft een nieuwe evaluatie tool gelanceerd voor presentatoren en sprekers. Met de tool kan snel, duidelijk en objectief feedback worden gemeten aan de hand van een impliciete associatie test.

Enquêtes als evaluatietool werken voor bedrijven steeds minder effectief. Een mogelijke oorzaak hiervan is de lengte van de enquête, 15 á 20 minuten. Daarnaast is self-report onderzoek onderhevig aan verschillende biases, namelijk: sociaal wenselijke antwoorden, zelfoverschatting door de respondenten en een gebrek aan inzicht in eigen handelen (1). Dit was voor Coen van Dasler en Nick van der Klein een aanleiding om op zoek te gaan naar een substituut. Tijdens 7 maanden afstuderen bij Bloakes hebben zij een nieuw product geïntroduceerd: de ASAP feedbacktool!

Add Spice, Add Performance (ASAP) is een objectieve feedback tool waarmee je als spreker of docent supersnel feedback kunt verzamelen, op verschillende associaties die je publiek heeft met zowel jouw presentatie, college en jij als spreker. Deze resultaten worden vervolgens vergeleken met een specifieke benchmark, zodat je jouw score kunt vergelijken met andere presentatoren uit jouw vakgebied.


Waarom ASAP feedback verzamelen?

  • Onder tijdsdruk zijn mensen meer geneigd om te kiezen voor zaken die, impliciet, de voorkeur krijgen (2). Bovendien verkort dit de duur voor het invullen van de test door de respondenten. Dit heeft vervolgens een positieve invloed op het voltooiingspercentage.
     
  • Verder zorgt de tool voor meer zuivere antwoorden doordat impliciete meetmethoden vergeleken met expliciete meetmethoden betere voorspellers zijn van (klant) gedrag (3)(4).
     
  • Het impliciete platform het geven van feedback omtovert tot een game-vorm. Gamification is een trend die goed aansluit bij de tool impliciet onderzoek. Respondenten voelen zich daardoor meer betrokken en zijn geneigd om scherper te antwoorden (5).

 


Referenties

  1. Gregg, A .P ., Klymowsky, J ., Owens, D . & Perryman, A . (2013) Let their fingers do the talking? Using the Implicit Association Test in market research . International Journal of Market Research, 55, 4, pp, 2–14 .

  2. Friese, M., Wänke, M., & Plessner, H. (2006). Implicit consumer preferences and their influence on product choice. Psychology & Marketing, 23(9), 727-740.

  3. Maison, D., Greenwald, A. G., & Bruin, R. H. (2004). Predictive validity of the Implicit Association Test in studies of brands, consumer attitudes, and behavior. Journal of consumer psychology, 14(4), 405-415.

  4. Steinman, R. B., & Karpinski, A. (2008). The Single Category Implicit Association Test (SC‐IAT) as a measure of implicit consumer attitudes. European Journal of Social Sciences, 7, 32–42.

  5. Zichermann, G. (2013, March 25). Gamification: The Hard Truths. Huffingtonpost. Retrieved from https://www.huffingtonpost.com/gabe-zichermann/gamification_b_2516376.html

>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners