20 november 2013

Meten van aantallen en herkomst van bezoekers bij evenementen

Door Lieke Hogenkamp

Rubrieken

EVENTMARKETING - Tijdens Festivak presenteerde Mezuro een standaard voor het meten van aantallen en de herkomst van bezoekers tijdens evenementen. Mezuro ontwikkelde een gepatenteerd systeem dat 24/7 anonieme gegevens levert t.a.v. aantallen mensen en hun mobiliteit.

De rol van Mezuro bij het Eindhovense 'Living Lab' werd ook belicht op de beurs. 'Living Lab' is een initiatief van de gemeente Eindhoven om zoveel mogelijk informatie over het uitgaansgebied Stratumseind te verzamelen en analyseren. Het is voor het eerst dat er op deze schaal in een openbaar gebied een onderzoek plaatsvindt naar de factoren die invloed hebben op de leefbaarheid in een uitgaansgebied. Mezuro meet het aantal bezoekers en hun herkomst aan de hand van anonieme gegevens. Andere partijen verzamelen gegevens over het weer, bierafzet, hoeveelheid straatafval, criminaliteit en de activiteit op social media.

Meten is weten

Met behulp van de ontwikkelde meettechniek kan mobiliteit in kaart worden gebracht. Anonieme tellingen afkomstig uit het mobiele communicatienetwerk van Vodafone worden bewerkt tot statistische representatieve tellingen. De bewerkingsmethode is door Mezuro in samenwerking met het CBS ontwikkeld en kan worden aangevuld met data afkomstig van cameratellingen en wifi tellers. De informatie is 24 x 7 x 365 beschikbaar, waardoor ook trends op langere termijn kunnen worden gemeten.

Meten bezoekers aan een evenement
Bij evenementen is nu het verschil tussen het aantal bezoekers op normale dagen en tijdens het evenement te meten, waardoor het effect van het evenement op de bezoekersaantallen van een stad zichtbaar wordt. Tinus Kanters, projectleider Nieuwe Technologieën en Crowdmanagement van de Gemeente Eindhoven en operationeel verantwoordelijk voor het Living Lab: 'evenementenorganisatoren, maar ook andere stakeholders zoals gemeenten en sponsoren, willen weten hoeveel bezoekers het evenement trekt, maar ook waar deze vandaan komen. Ze willen deze cijfers vergelijken met andere evenementen. Dit geeft belangrijke informatie over waar een evenement wel of niet gepromoot moet worden, maar ook of hun marketinginspanningen effect hebben gehad. Deze statistische informatie is van groot belang voor het plannen van evenementen, de verkeersplanning eromheen en bij de voorbereiding op calamiteiten. Er was grote behoefte aan een exactere en eenduidige manier van het meten van aantallen en herkomst van bezoekers. Nu we een standaard hebben, kunnen we pas echt gaan vergelijken.'

Privacy

Privacy is heel erg belangrijk. De overheid let nauwgezet op de aard van de gebruikte gegevens. Mezuro beschikt dan ook niet over persoonsgegevens, maar alleen over geanonimiseerde en geaggregeerde statistische informatie. Mezuro kan gegevens nooit naar een individu herleiden, maar de gegevens leveren wel veel statistische informatie op die heel interessant is voor evenementenorganisatoren en gemeenten.