Meer interesse voor virtuele events vanwege coronavirus

06-03-2020 - ONLINE EVENTS - Voor de evenementenbranche is de komst van het coronavirus slecht nieuws: bijeenkomsten worden afgelast, met als gevolg extra kosten en verloren business. Zonde, vindt Matthijs Otto, oprichter van NetworkTables: ,,Je hebt alleen een nieuwe locatie nodig: online!”

De tijd voor virtuele events is rijp. Steeds meer congressen en beurzen worden afgelast om verspreiding van het virus te voorkomen. Een flinke knauw voor lokale economieën, die worden gestimuleerd door grote evenementen. De bijbehorende schade is niet gering, zo kostte de annulering van het WMC Barcelona naar schatting 500 miljoen euro. 

Van offline naar online
Otto pleit al jaren voor online evenementen. Met NetworkTables lanceerde hij in 2015 een innovatieve tool om netwerken op evenementen te vergemakkelijken. In 2017 werd het product op verzoek van het World Business & Executive Coaching Summit toepasbaar gemaakt voor virtuele evenementen. Een lucratieve stap: deelnemen wordt laagdrempeliger, de kosten kelderen en de CO2-uitstoot vermindert. 

Sinds een paar weken ziet het bedrijf een piek in het aantal aanvragen. Otto: ,,Mocht er een corona-besmetting plaatsvinden tijdens een evenement, is de rekening voor de organisator. Een behoorlijk risico. Via de virtuele wegen willen zij events toch laten doorgaan, maar een online bijeenkomst organiseren is een vak apart. Bijna niemand heeft de juiste technologie in huis, wij wel!” 

Innovatieve tool
NetworkTables fungeert als schakel tussen een videoconferencing/webinar platform en de aanwezigenlijst. De deelnemer plant een-op-een-afspraken, schrijft in op workshops en presentaties en interactieve rondetafelgesprekken. Bijeenkomsten vinden hoofdzakelijk plaats via Zoom, een zeer snel groeiend Amerikaans platform voor video- en audioconferenties.

De relevantie van het innovatieve concept bewees zich al eerder. In minder dan twee jaar tijd won NetworkTables drie prestigieuze prijzen in de internationale evenementenindustrie: tweemaal de Future Of Meetings Award en de Event Technology Award  ‘Best Technology for Building Event Attendance’.

Onze partner overzee Julius Solaris maakt zich eerder al hard voor 'een plan B' scenario waar online de reddingsboei kan zijn voor onze branche kan zijn: 

Online and hybrid events have always been an inevitability, but in the current atmosphere of fear and damage control, the time is right to get on board.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Zento bureau voor impact

    Zento is hét eventbureau van Zuidwest Nederland. Onze events vertellen verhalen, prikkelen zintuigen en weten vooral...
  2. D&B Eventmarketing

    D&B Eventmarketing helpt organisaties hun dromen en ambities te realiseren.
  3. Artishock Events & Marketing

    Slingers ophangen kan iedereen, Artishock houdt zich bezig met het ontwikkelen van evenementen die (of dit nu voor...
  4. Tio University of Applied Sciences

    Wil jij ook evenementen organiseren? Word een talent in het organiseren van evenementen met de hbo-opleiding Hotel-...
  5. Amplify EventMarketing – Let’s Amplify Your Event

    Een evenement moet inspireren, verfrissen en verrassen. Geen zorgen, wel applause. We Amplify your event: Wij...

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners