Masterclass+Social+Media+geeft+eventbranche+praktijkles
Nieuws

Masterclass Social Media geeft eventbranche praktijkles

De Masterclass Social Media 2010 (MSM10) in de Westergasfabriek zorgde vorig jaar al voor louter enthousiaste reacties en ook dit jaar noteerde EventBranche.nl overwegend positieve geluiden. Met name slotspreker Ruud Janssen legde een prima link tussen Social Media en de eventpraktijk.

Een bomvolle zaal en maar liefst 80 meekijkers via de livestream luisterden aandachtig naar de vier sprekers: Ron Overbeek (Statement), Antal de Waij (Engagement Media), Jan Willem Kemper (XWebinar.nl) en Ruud Janssen (©TNOC). Een middag waarbij zowel praktische tips als interessant online links de dag zonder meer de moeite waard maakten.

Doelstellingen
MSM10 zette op voorhand hoog in, door te stellen dat de masterclass antwoord zou geven op een groot aantal prangende vragen voor eventprofessionals. EventBranche.nl was aandachtig aanwezige en beoordeelt het evenement nav een aantal vooraf gestelde vragen van de organisatie:

Waarom online technologie toepassen in de event branche?
Als de sprekers ergens in slaagden dan was het wel de mogelijkheden van online technologie uitleggen. Zo lukte het Willem Kemper om de kracht van webinars uit te leggen, waarbij de zaal vooral de meerwaarde zag in het voor- en natraject van evenementen. Het leidde onder meer tot de belofte van een terugkomwebinar voor de aanwezigen van MSM10.

Hoe integreer je nieuwe online technologieën in jouw evenement?
Ook al waren veel van de integratie tips in onze ogen grotendeels gebaseerd op publieke evenementen, toch legde met name Ruud Janssen in zijn slotbetoog in een half uur de mogelijkheden voor business to business events en social media concreet bloot (binnenkort hierover meer).

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2010?
Ron Overbeek maakte vooral indruk door op de doelgroep te blijven hameren. Want waar social media een doel op zich wordt, gaat de kracht verloren. 'Maak een bron van je publiek', zoals Overbeek het samenvatte. Nog een praktische tip: maak regelmatig een export van je LinkedIn-bestand, voor het geval het ooit achter slot en grendel gaat. Overbeek is overtuigd van het nut van Social Media rondom evenementen: 'Vooral in het voor- en natraject kun je winst pakken met social media.'  Daarbij bleek de gouden tip: doe gericht aan Crowd Sourcing.

Hoe ga je de dialoog aan met jouw doelgroep?
Dagvoorzitter Rowena Timmermans van Speeddaten.nl opende de masterclass met de mededeling dat het hier wel om een echte masterclass ging. Dus was enige basiskennis van LinkedIn, Twitter etc noodzakelijk. Antal de Waij presenteerde daarom een zeer bruikbaar stappenplan met die basiskennis als uitgangspunt. Volgens De Waij is de stelling dat Social Media gratis is, bij goed, engaged gebruik, niet waar. 'Social Media kost tijd. Om via Social Media mensen te winnen moet je de tijd nemen. Dus moet je nu beginnen met het eindejaarsevenement. Maar er is zo veel uit te halen. Ik voorspel dan ook in de komende 5 a 10 jaar dat er bij bedrijven in totaal meer dan 20.000 community managers werkzaam zijn. Tip van De Waij: Groundswell
 

• Hoe creëer je extra beleving voor, tijdens en na events?
De sprekers waren het over 1 ding roerend eens: met name in het voor- en natraject liggen enorm veel kansen voor de eventbranche. Janssen: 'In het voortraject bouw je een eventcommunity door content, context, connectiviteit en continuiteit.' De Waij: 'Tijdens het evenement moet je niet bang zijn om bezoekers naar hun mening te vragen. Hier in de Westergasfabriek werd net getwitterd dat het geluid een beetje hard stond, dat heeft de organisatie onmiddellijk aangepast. Die interactiviteit gaat inmiddels al zo ver dat je tweets live kunt integreren in powerpoints.' Kemper: 'Door de vele mogelijkheden van webinars (video, presentaties, chat, etc, SW) is een terugkomwebinar voor bijvoorbeeld deze bijeenkomst ideaal om het evenement te verlengen.'
 

>> zodra de streams van MSM10 online zijn, gaat EventBranche verder in op de bruikbare tips.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.