31 oktober 2013

Masterclass Return on Investment: een revolutie in de eventbranche

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

RETURN ON INVESTMENT - Het De La Mar Theater in Amsterdam. Het stond al te boek als één van de mooiste locatie-initiatieven van de laatste paar jaar, maar de theaterlocatie kon nu ook wel eens de boeken in gaan als de plek waar de ROI-revolutie in de eventbranche definitief gestalte kreeg.

150 eventprofessionals kwamen samen in het De La Mar theater in Amsterdam om in één middag de knop definitief om te zetten: organiseer alleen nog maar gericht op resultaat, ieder event moet zijn eigen waardecreatie hebben en zorg dat uw gasten van nee naar ja gaan. En natuurlijk zijn we altijd al bezig met doelstellingen bereiken, maar het ROI-denken zorgt toch echt voor een structureel andere manier van denken over en het inrichten van events als communicatie- en marketingmiddel.

Dankzij de samenwerking tussen Master in Eventmanagement, BengNL.com, Genootschap voor Eventmanagers, European Event ROI Institute en EventBranche.nl volgden 150 gemotiveerde eventprofessionals de masterclass van Elling Hamso (European Event ROI Institute) en Rob Captijn (BengNL). 'Het gaat om onder meer om storyselling en de uiteindelijke activatie. Hoe maak je met een evenemetnentraject van prospects nieuwe loyalisten', was de krachtige samenvatting van een dag vol kennis en inzichten. Elling Hamso gaf daarbij de fundamentele kennis rondom de ROI-piramide. Captijn nam vervolgens een geconcentreerde zaal mee langs 12 stappen om een evenement zo optimaal mogelijk aan te vliegen en in te richten, om tot een maximale ROI te komen. De 12 stappen in vogelvlucht:

1 - Set SMARTER Goals
2 - Set up Measurability
3 - Satisfy the brain's needs
4 - Create the perfect story
5 - Select speakers/create content delivering
6 - Content Editing
7 - Define campagain touchpoints
8 - Define touchpoint purpose
9 - Create Multi-sensory experience
10 - Monitoring
11 - Activation
12 - ROI

Meer informatie volgt:
- Binnenkort een video met een samenvatting van de dag
- Meer ROI in de evenementenpraktijk in het komende EventBranche Magazine