Marloes+Treffers+eventmanager+InnovationQuarter%3A+%27Netwerk+events+worden+heel+belangrijk%27
Nieuws

Marloes Treffers eventmanager InnovationQuarter: 'Netwerk events worden heel belangrijk'

EVENEMENTEN COMMUNICATIE MARKETING - De inzet van evenementen binnen de marketing en communicatie van bedrijven, merken en overige organisaties gaat veel verder dan alleen de bekende merken. EventBranche.nl is onderdeel van het trainingsprogramma van Effectivents en vroeg een aantal cursisten hun kijk op live communicatie te geven. Dit keer Marloes Treffers van InnovationQuarter.

InnovationQuarter is de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland. 'We financieren vernieuwende en snelgroeiende bedrijven, assisteren buitenlandse ondernemingen bij het vestigen in Zuid-Holland, organiseren samenwerking tussen innovatieve ondernemers, kennisinstellingen en de overheid, om samen de clusters vooruit te helpen.' Marloes Treffers is binnen InnovationQuarter eventmanager en ging het gesprek aan met EventBranche.nl:

Naam, functie, bedrijf/organisatie?
Marloes Treffers, Event Manager, InnovationQuarter

Wat is voor jou de kracht van evenementen?
Evenementen geven je energie. Je leert nieuwe dingen, komt in contact met de juiste mensen of raakt geïnspireerd door een bijzonder verhaal.

Welke rol speelden events binnen jouw organisatie?
Als regionale ontwikkelingsmaatschappij helpen wij bij de ontwikkeling van innovatie en werkgelegenheid in Zuid-Holland. Als je de regionale economie wilt stimuleren, is het belangrijk dat de juiste mensen elkaar in de juiste omstandigheden ontmoeten. We organiseren dan ook veel verschillende bijeenkomsten. Groot en klein, workshops, informatiesessies, netwerkdiners, noem maar op. Per event kijken we goed naar wie onze doelgroep is, wat we willen bereiken en hoe we de hoogste opbrengst kunnen bereiken. Met opbrengst bedoelen we vooral: was de samenstelling van de groep in balans? Hebben we voldoende nieuwe contacten kunnen creëren? Is er voldoende informatie uitgewisseld en waren de gesprekken constructief?

Hoe hebben jullie de afgelopen maanden overbrugd?
Na de initiële teleurstelling dat we veel bijeenkomsten moesten annuleren, heb ik als het ware een nieuw vak geleerd: online events. Het is echt heel anders dan fysieke events. De spanningsboog is anders. Je moet harder vechten om de aandacht van je deelnemer en er komt veel techniek bij kijken. Ik heb diverse trainingen gevolgd en de online events mij zoveel mogelijk eigen gemaakt. Het afgelopen jaar heb ik zo’n 25 online events geproduceerd en was ik als site manager betrokken bij het online techfestival Upstream. Kortom: het was een hectisch maar heel leerzaam jaar.

Hoe zie je de toekomst mbt zakelijke events?
Ik hoop van harte dat we weer live events kunnen gaan organiseren. Uiteraard hoop ik dat voor mijzelf, maar vooral voor al die mensen in de branche die het zo zwaar hebben: locaties, cateraars, artiesten enzovoort. Ik geloof trouwens wel dat een deel van de zakelijke bijeenkomsten online zullen blijven: mensen gaan denk ik niet meer reizen om naar een bijeenkomst te gaan waar het alleen draait om informatievoorziening. Des te belangrijker worden dan de netwerkevents. Daar moeten we dan uitpakken!

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.