
Het IPA Bellwether Report maakt onderscheid in 7 verschillende vormen van marketing en onderzoekt per kwartaal bij de grote multinationals in het Verenigd Koninkrijk naar hoe de budget worden bijgesteld. Over Q2 van 2023 is de belangrijkste uitkomst dat in het totaal, gemiddeld 6,4 procent meer marketingbudget is vrijgekomen. Dit betekent in de praktijk dat bij ruim 20 procent in het onderzoek liet weten over meer marketingbudget te beschikken, maar bij 14 procent werd het marketingbudget naar beneden bijgesteld, om het percentage van 6,4 overall te duiden.
Welke marketingbudgetten werden naar boven bijgesteld volgens het IPA Bellwether onderzoek Q2 2023:
- Totaal marketingbudet: +6.4 procent
- Sales Promotions budget: +13.4 procent
- Events budget: +9.8 procent
- Direct marketing budget: 7.3 procent
De onderzoekers wijden de continue groei van het eventmarketingbudget (in Q1 2023 ook al een plus van 6.3 procent) aan de nog lang niet uitgeputte honger naar intermenselijk contact en persoonlijke engagement. Interessant om te zien hoe de eventmarketingbudgetten na corona letterlijk sky high bijgesteld worden en door blijven groeien:
- 2023 Q2: + 9.8%
- 2023 Q1: +6.3%
- 2022 Q4: +5.7%
- 2022 Q3: +4.5%
- 2022 Q2: +22.2%
- 2022 Q1: +18.7%
- 2021 Q4: -3.9%
In hetzelfde report ging er minder geld naar deze marketingbudgetten:
- PR budget: -1.9 procent
- Massa media budget: -2.5 procent
- Marktonderzoek budget: 2.9 procent
- Overige marketingbudgetten: -6.8 procent