Het nationaal toerismebureau van Malta is aan de haal
gegaan met de I amsterdam-kreet waarmee de hoofdstad zich sinds 2004
internationaal op de kaart wil zetten. Het land adverteert deze herfst elke dag
vier keer op de Amerikaanse televisiezender CNN met de slogan I am Malta.
Met de campagne wil het Maltees toeristenbureau haar bewoners promoten, die
een echt, eerlijk en gastvrij Malta laten zien. Ook de kreet I amsterdam
benadrukt de mens in de stad, zowel de inwoners als de bezoekers.
,,Het lijkt erg op een kopie'', aldus directielid Peter Wybenga van het
promotieplatform Amsterdam
Partners dinsdag. ,,Maar ik ben niet bang voor de ruis in onze
internationale uitingen. Het merk Amsterdam is wereldwijd ijzersterk, en is vele
malen sterker dan het merk Malta.''
Als Amsterdam Partners een inbreuk op het merkenrecht constateert, kunnen
er juridische stappen volgen. In dit geval gaat het promotieplatform niet aan de
bel trekken bij de Malta Tourism Authority. ,,I am mag je overal voor zetten'',
zegt Wybenga. ,,Alleen als bijvoorbeeld een stad als Amersfoort er I voor zet,
zullen we contact gaan opnemen. Maar ik denk niet dat ze dat zullen doen.''
Hij zegt dat Amsterdam Partners ,,zich gestreeld voelt'' als anderen de
campagne kopiëren. Sommige andere steden hebben sinds de lancering volgens hem
een soortgelijke kreet bedacht. ,,Barcelona kwam na ons met Be Barcelona.'' Het
Verkeersbureau van Malta in Amsterdam vindt
dat ze 'I am' gewoon kunnen gebruiken, laat een woordvoerder
weten.