Louter+flexibele+eventlocaties+hebben+de+toekomst
Nieuws

Louter flexibele eventlocaties hebben de toekomst

MIDDEN NEDERLAND HALLEN - Eventmarketing en live communicatie hebben zich snel en goed ontwikkeld. Van bedrijfsuitjes en themafeestjes worden events en live inmiddels ingezet als spil in marketing- en communicatiemixen. Die ‘nieuwe’ rol zorgt ook voor andere locatie-eisen en die zijn samen te vatten in één woord: flexibiliteit.

Maar hoe kan een gebouw flexibel zijn? Stenen bewegen over het algemeen niet. Toch laat het huidige locatie aanbod zien dat ook gebouwen flexibel mee kunnen in de marktvraag. Een aantal trends en ontwikkelingen maken de roep om flexibiliteit helder:

1. Klein is het nieuwe groot
Deze trend gaat absoluut niet over evenementen met minder bezoekers, hoe meer kwaliteit hoe beter, maar de trend gaat wel over kleinere settings. Logisch ook, want het communicatiemodel Zender --> Boodschap --> Ontvanger is passé. Dus laat ons niet altijd een spreker op een groot podium zetten voor duizenden toehoorders. Nee, de vraag is inmiddels kleiner, intiemer, anders. Dat vraagt om flexibiliteit in de locatie. Met eigen breakouts of kleinere ruimtes, dan wel met domes of andere kleinere units.

2. De groeten met moeten
Steeds meer organisatoren van evenementen durven het aan: ruimte in het programma creeeren. Ruimte om tot mindfulness te komen, rust, ontmoeten, gesprekken. Daar moet een locatie de ruimte voor bieden. Dus die locatie met die ene grote zaal, die heeft echt zijn tijd gehad.

3. Bye bye to the stage
Steeds meer evenementen waar kennis overdracht, live communicatie centraal staat, kiezen er voor om het podium, the stage, een kleinere rol te geven. Prima voor een plenaire opening, maar veelal wordt de verdieping gemaakt in settingen waar helemaal geen podium meer is. Zo huisvestte collega-locatie De Rijtuigenloods ooit het #durftevragen congres. In kleine settingen met een whiteboard en post its, bleek dat een zeer effectief event te zijn, waar vele vragen beantwoord werden en problemen opgelost.

 

Flexibiliteit 2.0
De Midden Nederland Hallen biedt een extra vorm van flexibiliteit: Midden Nederland Hallen biedt leveranciers en opdrachtgevers voortaan de mogelijkheid om zelf de catering en de techniek te verzorgen of het complex naar eigen inzicht in te richten.

Met de extra mogelijkheden wordt ingespeeld op vragen uit de markt, laat Timo Kruft van de Midden Nederland Hallen weten. ‘We hebben nog steeds alles in huis om bedrijven en organisaties volledig te ontzorgen. Dat turn-key-concept spreekt aan vanwege het gemak, de efficiencyvoordelen en het duurzame karakter. Maar daarnaast merken we dat er ook eventorganisatoren en leveranciers zijn die heel graag in onze locatie willen laten zien waar zij in uitblinken. Dat kan nu ook.’

Samenwerking
De extra flexibiliteit is exclusief voor partners van de Midden Nederland Hallen. Eventbureaus, cateraars, techniekleveranciers en eventstylingsbureaus die gebruik willen maken van de mogelijkheden, kunnen zich melden bij de Midden Nederland Hallen. ' We stellen wel enkele voorwaarde aan de samenwerking om kwaliteit te kunnen garanderen. De belangrijkste is dat we kiezen voor partners die net als wij duurzaamheid, gastvrijheid en beleving hoog in het vaandel hebben staan. We willen namelijk dat gebruikers van de Midden Nederland Hallen een fantastische ervaring hebben. Je mag per event maximaal één discipline (catering, techniek of inrichting) zelf invullen.' 

Brand new
De Midden Nederland Hallen werden in 2016 geopend. Het moderne complex ligt in Barneveld, aan de snelwegen A30 en A1 en bestaat onder meer een auditorium met 2500 zitplaatsen, een expohal van 2.500 m2, een grand café, foyer, 20 subruimtes en 1.350 gratis parkeerplaatsen. De variatie- en combinatiemogelijkheden maken het complex - dat behoort tot de grotere eventlocaties van Nederland - geschikt voor onder meer beurzen en congressen.

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.