23 september 2015

'Locaties moeten iedere 2 jaar nieuw de markt in'

Door Maartje Springer

Rubrieken

EVENEMENTENLOCATIE - Duizenden locaties bevolken de eventmarkt en bieden zich aan voor events, congressen, en andere vormen. Dat maakt het lastig jezelf te onderscheiden en marktaandeel op te eisen.

Foto: Naarderbos





'Behalve als je durft te innoveren', weet Remco Smits van Naarderbos in Naarden te vertellen aan de redactie van EventBranche Magazine. De eventlocatie is zich pas sinds een paar maanden aan het vermarkten als eventlocatie maar is nu al succesvol. Dit komt onder andere door de vaste installatie van Moods on Demand: een 360 graden videomapping op de wanden en muren, ondersteund met geluid, geur en het bijbehorende eten. 'Iedere 2 jaar moet je jezelf aanpassen en vernieuwen als locatie. Anders sta je stil en verlies je klanten, zo simpel is het'.

De feiten
'We moeten het gemiddeld doen met 30 procent minder budget per persoon. Dat betekent dat, nog even los van de echt niet reële budgetten, je als locatie slim en creatief moet zijn. Daarbij moet je altijd blijven geloven in de concepten voor de lange termijn, maar nee zeggen tegen een ‘buffetbudgetaanvraag’ is helemaal geen schande hoor. Om vervolgens een walking dinner voor te stellen met streetfood, is slim ondernemen. Zo blijf je binnen de prijs en doe je geen afbreuk aan de uitstraling van jouw locatie', aldus Smits.

De 360 graden videomapping, waarmee Naarderbos zichzelf als eventlocatie vermarkt, wordt inmiddels al bij vijf andere locatie neergezet. 'Of ik daar wakker van lig? Nee, het wordt als concept verkocht en Naarderbos, die blijft gewoon om de 2 jaar innoveren en vernieuwen. Pas dan worden bestaande klanten ambassadeurs.'