17 februari 2016

LiveCom Alliance: Europese samenwerking tussen brancheorganisaties in de eventbranche

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBRANCHE BRANCHEVERENIGING - Maarten Schram, managing director van branchevereniging IDEA, lanceerde vorige week de LiveCom Alliance, waar Europese verenigingsdirecteuren en -voorzitters van brancheorganisaties uit de diverse eventbranches de krachten bundelen.

Fotocredit: Yvette Kulkens

'Ik miste de echte connectie door het hele jaar heen met deze partijen. Gezamenlijk hebben we zoveel kennis van en ervaring in het vak, dat het bijna logisch is om juist nu een officiële verbinding te leggen. Daar is dit bondgenootschap het ideale instrument voor,' verduidelijkt Schram. 'Mensen willen in contact staan, kennis delen, nieuwe ideeën opdoen en inspirerende meetings bijwonen. Ik zie LiveCom Alliance als een urgentie; het samenbrengen van verenigingsdirecteuren en -voorzitters in de evenementenbranche is relevant voor de landelijke en Europese industrie. Daarnaast zie ik een duidelijke ontwikkeling in globalisatie: steeds meer bureaus richten zich op internationale markten, daar waar corporate bedrijven op zoek zijn naar 'global partners' voor hun wereldwijde projecten en events. Europese brancheverenigingen in de eventsector zouden hun leden hierin moeten ondersteunen en een ingang zijn naar deze internationale markten. Dat is mogelijk wanneer er een solide Europees netwerk is: LiveCom Alliance.'

IDEA heeft ooit aangekondigd meer voor haar leden op te komen, nu wordt er gesproken over branchebrede onderzoeken etc. In hoeverre profiteert de gehele branche van deze alliance of is het exclusief voor de leden van de diverse verenigingen?
'IDEA behartigt als branchevereniging de belangen van haar leden, dus ‘opkomen voor haar leden hoort daartoe’. M.b.t. onderzoek is het zo dat we in Nederland, ondanks verschillende pogingen, nog niet echt geslaagd zijn in het adequaat in kaart brengen van onze industrie. De omvang en daarmee de economische impact van live communicatie/events. Met deze gegevens kunnen we gemakkelijker een vuist maken, bijvoorbeeld in lobby trajecten (hier speelt dus direct die belangenbehartiging). Ik heb in mijn gesprekken met collega’s uit Europa begrepen dat men in andere landen al (veel) verder is op het gebied van onderzoek. Daar leer ik dus in Nederland, met IDEA, van, zodat we dit mogelijk ook hier op een goede manier kunnen uitrollen. Daarnaast is de Europese omvang en een benchmark natuurlijk interessant. Relevante resultaten zullen wij vervolgens vanuit LiveCom Alliance uiteraard met haar participanten delen, maar vervolgens ook naar buiten brengen. De aangesloten verenigingen zullen dit vervolgens weer met hun leden delen en waarschijnlijk ook via lokale media delen. LiveCom Alliance is een platform voor verenigingen, dat is belangrijk om nogmaals te benadrukken. Het met elkaar verder brengen van de eigen vereniging en daarmee het verder brengen van ons vak op Pan-Europees niveau. Uiteraard met ook volop benefits voor de leden van die verenigingen.'

Los van het interessante platform dat ontstaat, wat moeten de praktijk voordelen zijn?
- directe up to date contacten met Europese collega’s (netwerken, uitwisselen, delen, leren, inspireren)
- half jaarlijkse live meeting met compacte agenda en concrete follow-up
- jaarlijkse inspiratie visit een van de deelnemende landen
- pr voor vereniging en land m.b.t. internationale focus (claimen autoriteit op dit vlak)
- voordeel voor diverse Europese events/beurzen/congressen/awards
- best practices om van te leren en eigen benefits (producten & services) mee te verbeteren

Van welk land vind jij dat Nederland veel kan leren en waarom?
'In principe ben ik er al wel achter dat we allemaal van elkaar kunnen leren. Maar Frankrijk, Duitsland en de UK zijn de grootste industrieën in Europa. Kijk persoonlijk erg uit naar de uitwisseling met de UK.'

Zijn de andere verenigingen binnen de alliance ook organisaties voor bureaus of zijn zij breder?
'Sommigen alleen voor bureaus, vergelijkbaar met IDEA, de meeste breder georiënteerd of ontstaan door bijvoorbeeld fusies met andere verenigingen. Ook weer interessant.'

Wat wordt de eerste daad van de Alliance?
'Onze eerste meeting is op 31 maart in Italië, effectief gecombineerd met de Eubea advisory board meeting. Het definiëren van ‘live communicatie’ is iets dat op de agenda staat. In een sterk bewegend marketing-communicatie umfeld, waar disciplines zich vermengen en ook het bureaulandschap veranderd, is dit een interessante.'