CLC-voorzitter Riemer Rijpkema windt er geen doekjes om
heen: 'De toekomst van de Live Communication branche wordt bepaald door de
bereidheid van ketenspelers om te investeren in
samenwerking.'
Rijpkema deed die uitspraak tijdens zijn speech op de drukbezochte ledenbijeenkomst van het Centrum voor Live Communication. In zijn speech nog een aantal conclusies:
- De laatste jaren heeft Nederland haar positie in de Europese markt voor beurzen, tentoonstellingen en congressen redelijk verdedigd, maar onvoldoende groei gerealiseerd.
- Met de bedrijven die actief zijn in de Live Communication branche staat
Nederland evenwel aan de top van de Europese markt.
- In deze markt wordt geconcurreerd op de aantrekkelijkheid van het land,
haar zakelijke faciliteiten, de beurs- of de congresstad waar het evenement
plaatsvindt, het kostenniveau en het serviceniveau.
- Het is de uitdaging voor de Nederlandse Live Communication branche om
deze kwaliteiten verder te verbeteren, tegen goede prijzen, met toenemende
bedreigingen als moeilijke bereikbaarheid, korter wordende op- en afbouwtijden
van beurzen, een tekort aan gekwalificeerd personeel en een groeiend aantal
“goedkope” aanbieders uit de nieuwe Europese lidstaten.
- Voor ondernemers in de branche geldt dat het maken van keuzes in het
aanbod van producten en de kwaliteit van dienstverlening voorwaarden voor succes
zijn. Daarbij is het maken van duidelijke keuzes in strategie en performance,
alsook het tijdig investeren in mensen en middelen essentieel.
- Investeren in mensen betekent ook investeren in relaties. Dit leidt tot
een beter begrip van de toegevoegde waarde die andere ketenspelers kunnen
leveren en uiteindelijk tot samenwerkingsverbanden waardoor het 1+1=3 effect zal
ontstaan.
Volgens Rijpkema is deze samenwerking tussen ketenspelers een absolute
voorwaarde voor bedrijven om verder te professionaliseren en in de huidige markt
goed te blijven presteren. De branchevereniging CLC – Centrum voor Live
Communication speelt in dit proces een belangrijke faciliterende
rol.