'Vanaf de introductie van de euro gaven de mensen hun geld uit alsof het guldens waren. Alles steeg in waarde: huizen, aandelen, salarissen en andere bezittingen, dus waarschijnlijk konden we het ons permitteren.'Totdat de kredietcrisis een halt toeriep aan alles. Opeens houdt iedereen zijn hand op de knip. Zeker in het geval van luxeartikelen en -diensten zoals personeelsfeesten en bedrijfsuitjes', aldus de eigenaar van Hét EvenementenTeam.
Uitstel van executie
'Velen van ons merken nog vrij weinig van deze crisis en hebben nog volop te doen in de evenementenbranche, zult u wel horen zeggen om u heen, maar dat is slechts uitstel van executie of bedrijven houden zich groot', zegt Mino. 'Het kan toch niet waar zijn dat er nog volop werk is voor iedereen, als de banken en grote bedrijven niet meer zoveel organiseren? Nee, er zullen heus nog wel evenementen georganiseerd worden, maar in beperkte mate. Dat houdt in dat er minder vissen in de zee zitten en men beter moet vissen wil men nog het hoofd water houden.'
Dat laatste vindt Mino een goede ontwikkeling. Vreemd? 'In tegendeel! Doordat er minder opdrachten zijn zullen de prijzen in de branche realistischer worden en zullen minder ervaren bureaus het loodje leggen. Dat geeft de sterkere bureaus meer de kans op lange termijn nog sterker te worden en de evenementen kwalitatief op een hoger niveau te brengen.'
Gebrek aan kwaliteit
'Begrijp me niet verkeerd,' zegt Mino, 'maar er zijn zoveel bureaus die geen kwaliteit leveren en deze bureaus pikken wel de opdrachten doordat ze ‘goedkoper’ zijn of ’kortstondig geluk’ hebben. Het evenement wordt slecht afgeleverd en hier is de opdrachtgever vaak de dupe van, met een slechte naam voor evenementenbureaus tot gevolg. Ook evenementenlocaties kijken soms sceptisch naar evenementenbureaus omdat ze slechte ervaringen hebben.'
Uiteraard moet deze crisis niet al te lang duren, dat vindt Mino ook. Met vele vaste samenwerkingsverbanden, hoopt hij ondanks minder opdrachten toch op een goed 2009. Ook hij realiseert dat het nadelig is als de crisis te lang aanhoudt, ook voor de grotere bureaus. Maar Mino ziet de toekomst positief tegemoet. Hij verwacht wel dat bedrijven binnen een jaar of twee weer volop zullen gaan organiseren en dat we weer gaan bouwen aan een sterke economie met vele grote mooie evenementen.