
Kleine 1000 opdrachtgevers goed voor 22.000 events en 135 miljoen euro omzet
Het zijn de uitkomsten uit het locatieonderzoek van onze concullega's van High Profile. Zij deden onderzoek onder 977 opdrachtgevers en in tegenstelling tot het onderzoek van vorig jaar was er een groot aantal open vragen. Die vragen leverden interessante quotes op, bijvoorbeeld over de beslissing om niet met een bepaalde locatie in zee te gaan:
- “als de locatie vies is, dat komt nog regelmatig voor”
- “als de locatiehouder arrogant is”
- “als er ongemotiveerd personeel rondloopt”
Opvallende uitkomsten:
- Gemiddeld wordt 44% van het evenementenbudget besteed aan de locatie
- 89% van de opdrachtgevers boekt een locatie rechtstreeks
- Zonder een klik met de contactpersoon van de locatie boekt 66% van de opdrachtgevers deze locatie niet.
- 55% van de opdrachtgevers noemt de sfeer van een locatie doorslaggevend voor het boeken
- Opvallend en een ander beeld dan uit de andere onderzoeken: de groepsgrootte neemt toe. Gemiddeld van 138 naar 191 man.
- Budget per persoon neemt gemiddeld toe van 60 naar 69 euro.
- Een opdrachtgever wil goede kwaliteit en het liefst binnen 24 uur een helder voorstel
Delicaat
Vrijwel tegelijk met dit onderzoek kwam ook Eventmanagerblog.com met een eigen analyse. 'Het kiezen van een locatie is zeker een van de meest delicate beslissingen in het eventproces. Onderzoek heeft aangetoond dat we daarbij vertrouwen op advies van 'derden' bij het zoeken naar informatie over een locatie', volgens de blog spelen daarbij vakbladen, media, maar ook zoekmachines een zeer grote rol. Vooral de combinatie van een persoonlijke review en online kon wel eens een beslissende rol gaan spelen.