Kingcanary heeft het jubileumcongres ter gelegenheid
van het 40-jarig bestaan van de Stichting Ideële Reclame (SIRE) geproduceerd. De
bijeenkomst in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum op 26 september
werd bijgewoond door H.K.H. Prinses Máxima.
Prins Maxima kreeg het eerste exemplaar van het jubileumboek
overhandigd door de directeur van SIRE, Adri de Vries.
Het thema ‘Van Ik naar Wij’ werd ingeleid door Eric Bouwmeester, de
voorzitter van SIRE. De presentatie was in handen van oud SIRE bestuurslid en
bekend tv presentatrice Astrid Joosten.
Aan de hand van drie invalshoeken – wetenschap, artistiek en zakelijk –
kregen respectievelijk Prof. Dr. Paul Schnabel, Ir. Mels Crouwel en Dr. Hans
Wijers ruimte hun visie op ‘Van Ik naar Wij’ toe te lichten. Het thema ‘Van Ik
naar Wij’ werd verder kracht bijgezet door op verschillende momenten tijdens het
congres live te schakelen naar een van de twee buitenlocaties.
Op de Universiteit in Leiden volgden studenten Journalistiek en Nieuwe
Media onder leiding van Prof. Bas Haring het congres via een satelliet
verbinding.
Op het mediapark in Studio 4 waren jonge redacteuren van verschillende
schoolkrantredacties onder leiding van Sophie Hilbrand verzameld. De kritische
vragen van zowel de studenten als de jonge redacteuren zorgden voor veel
hilariteit onder de gasten van het congres.
SIRE is een onafhankelijke
stichting die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen
publiekelijk aan de orde te stellen en bespreekbaar te maken bij burgers,
opinieleiders en besluitvormers. Alle initiatieven van SIRE komen tot stand met
de belangeloze hulp van de communicatie-en mediabranche.