Doordat ouders en begeleiders mee konden kijken bij de werkzaamheden van hun kroost, werd zo ook aan deze doelgroep duidelijk gemaakt waar de Inspectie Verkeer en Waterstaat voor staat.
Doelstelling
Inspectie Verkeer en Waterstaat wenste tijdens de Wereldhavendagen middels een stand het publiek inzicht te geven in al haar vele werkzaamheden en verantwoordelijkheden, alsmede te informeren over veiligheid en milieu.
'Door zich juist te richten op een beperkte doelgroep met een focus op spin-off, heeft aRTi Producties ruimschoots de doelstellingen van de opdrachtgever gehaald', laat het bureau uit Rotterdam weten.
Doelgroepkeuze
Inspectie Verkeer en Waterstaat had een brede doelgroepkeuze en wilde gedurende drie dagen zoveel mogelijk mensen bereiken middels een stand tijdens de Wereld Havendagen. aRTi Producties bedacht een concept waarbij gericht werd op kinderen en jongeren van 8 tot 14 jaar. Door deze groep als uitgangspunt te nemen en rekening te houden met spin-off werden ook hun begeleiders/ouders bereikt.
Attendeer, prikkel en informeer
Het concept van aRTi Producties, 'Help de inspectie!', was opgedeeld in 3 stappen: attenderen, prikkelen en informeren. De eerste stap, attenderen, werd bereikt door demonstraties voor een opvallend vormgegeven stand. De tweede stap, het prikkelen, werd verzorgd door inspecteurs die aan jonge voorbijgangers om hulp vroegen bij het binnenloodsen van een schip, waarna de jongeren samen met begeleiders de stand in werden genomen om daar inspectietesten te doen. De derde stap, het informeren, werd bewerkstelligd door testen, vragen, informatiemateriaal, een expositie en aanwezige medewerkers van Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Omgekeerd evenredig
Inspectie Verkeer en Waterstaat wenste haar vele activiteiten en verantwoordelijk-heden te communiceren aan een zo uitgebreid mogelijke doelgroep. 'De kans dat daardoor de boodschappen en presentatie diffuus werd, was erg groot. Doordat wij met het concept ons richtten op een relatief kleine doelgroep en focusten op een zo groot mogelijke spin-off, konden de boodschappen worden gekanaliseerd en voor het publiek behapbaar worden gemaakt', kijkt aRTi Producties terug.
Kinderen en jongeren maakten interactief kennis met wat er allemaal komt kijken bij het inspecteren. Aan de hand van testen, werden ze ook doordrongen van het nut van inspecties. Ouderen kregen feed-back van de jongeren en kregen informatie aan de hand van brochures, presentaties en een expositie. Daarnaast werden zij, al wachtend op hun kind, op de hoogte gesteld waar ze terecht kunnen met vragen en klachten over veiligheid en vervoer.