24 juni 2008

Keuzevak Eventmarketing en -Communicatie op Nyenrode

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

De IDEA Leerstoel Eventmarketing en –Communicatie (EM&-C) verzorgt in de periode mei tot juli een keuzevak EM&-C in het parttime Master of Science programma op Nyenrode Business Universteit.

De deelnemers volgen negen collegeblokken van elk drie uur, voeren een interne eventaudit uit binnen hun eigen bedrijf en sluiten het keuzevak af met een tentamen en een presentatie van de audituitkomsten. ‘Dit is het startpunt van kennisoverdracht vanuit de leerstoel, een van de doelstellingen waarmee we in oktober 2007 van start zijn gegaan,’ vertelt Assistant Professor Karoline Wiegerink. ‘Hiermee willen we de door ons ontwikkelde lesstof verder professionaliseren. In het najaar zal de leerstoel een Executive Course aanbieden voor professionals vanuit de branche:IDEA-leden en eventmanagers.’

Bij het keuzevak EM&-C staan de theorie en de toepassingen van strategische eventmarketing centraal. De deelnemers krijgen kennis aangereikt over aspecten als: de rol van eventmarketing in cross channel strategy, eventmarketing als onderdeel van de experience economy, de verschillende onderdelen van het eventmanagementproces en accountability.

Gastsprekers
Karoline Wiegerink: ‘Tijdens de colleges zullen ook verschillende gastsprekers optreden. De eerste gastspreker was Robert Bakker van Miele, die de live communicatiestrategie van Miele Nederland voor ons uit de doeken deed. Begin juni hebben we met de deelnemers de vastgoedbeurs Provada bezocht, voor een beeld van eventmarketing in de praktijk.’

De deelnemers aan het Msc-programma studeren in deeltijd en zijn daarnaast werkzaam bij uiteenlopende bedrijven. ‘Zij voeren tijdens het gehele keuzevaktraject een interne audit uit naar de rol van eventmarketing binnen hun eigen bedrijf. Daarbij moeten ze alle behandelde aspecten aan de orde stellen. Tijdens het afsluitende college presenteren ze hun audituitkomsten.’

Executive course in het najaar
‘Dit keuzevak is voor ons een goede manier om onze lesstof verder te professionaliseren. De volgende stap is dit studiemateriaal toegankelijk te maken voor professionals uit de branche. Daartoe organiseren we vanaf september een Executive Course, een open Masterclass die toegankelijk is voor bijvoorbeeld IDEA-leden en eventmanagers. Dit moet dé universitaire opleiding worden voor vakmensen uit de branche. Zij krijgen hierin theorieën, modellen en inzichten aangereikt, die een verankering vormen van hun professionele werk,’ aldus Karoline Wiegerink.