
'Bureaus die personeels- en relatiebijeenkomsten organiseren voor bedrijven, maar ook hun events waar een boodschap moet worden gecommuniceerd richting het grote publiek.' Deze heldere en positieve boodschap bracht branchevereniging IDEA tijdens haar Algemene Ledenvergadering op 10 februari jl in evenementenlocatie CitySense in Utrecht.
Events voor consumenten
Belangrijk onderdeel van de bijeenkomst was de presentatie van IDEA’s Jaarplan 2014 door voorzitter Christine van Dalen en verenigingsmanager Maarten Schram. Dit keer geen koerswijzigingen, wél een voorzetting van het in 2013 ingezette beleid met de speerpunten belangenbehartiging, inspiratie en educatie. Ook geen gesomber over crisis en krimpende budgetten, wél een wake-up call voor de leden. Want: 'de grootste groei in de eventmarkt vindt op dit moment plaats in de markt van events voor consumenten, grootschalige promoties en activaties, zoals ook het NIDAP onderzoek eind 2013 al liet zien. De grote merken staan inmiddels te springen om goede ideeën', betoogde Van Dalen, 'en wie zou die beter kunnen leveren dan de IDEA-leden? Zij zijn immers als geen ander in staat om van een merkgedachte tot een event te komen.'
De eerste IDEA-ledenbijeenkomst van het jaar stond traditiegetrouw in het teken van het ondernemerschap. Als gastspreker was daarom Kees de Jong van Booming Business Initiatives uitgenodigd. Hij sprak met de bureau-eigenaren onder meer over hoe je je bedrijf tot echte groei kunt brengen en welke business modellen je daarbij kunt hanteren. Aansluitend waren er vier rondetafelgesprekken, steeds onder leiding van een van de IDEA-leden, over onderwerpen die ondernemers bezighouden. Deze sessies ziet IDEA als één van de grote benefits van het lidmaatschap: dé gelegenheid voor bureaus om in een relaxte sfeer ervaringen met elkaar te delen en van elkaar te leren.