Jurylid+Gouden+Giraffe%3A+%27Evenementen+zijn+het+gezicht+van+AFAS%27
Nieuws

Jurylid Gouden Giraffe: 'Evenementen zijn het gezicht van AFAS'

INTERVIEW - In gesprek met Herman Zondag directeur Customer Experience en tevens nieuw jurylid van de Gouden Giraffe Event Awards. Hij noemt zichzelf de ‘eindbaas’ van het hele pand. Naast het facilitaire, de schoonmaak, de smaak, de geur, het uiterlijk van het AFAS Software kantoor in Leusden, is deze eindbaas ook verantwoordelijk voor alle events.

Herman Zondag is officieel directeur Customer Experience bij AFAS Software. Hij is vooral de ogen en oren van het sterke softwaremerk dat zichzelf naast een kwalitatief product vermarkt aan de hand van kennisdelen, live, events en experiences. ‘Voor mij het hoogst haalbare als directeur Customer Expierence? Dat mensen hier bij ons willen zijn en misschien niet eens precies weten wat wij doen, je wilt gewoon bij AFAS horen, daar voel je je thuis, daar is de oprechte verbinding!’

AFAS doet het allemaal net even iets anders. Het familiebedrijf biedt software-oplossingen en daar is weinig sexy aan. Maar hoe het bedrijf met collega’s, relaties en klanten omgaat, verdient een grote pluim. Voorbeelden te over, maar het zelf ervaren is de ultieme overtuigingstoets. Bij binnenkomst in Leusden geen receptie of balie, maar het lukt je niet om langer dan 2 seconden in de entree, die direct doorloopt in het open restaurant, te staan. ‘Hallo meneer, welkom bij AFAS, heeft u een afspraak?’ Alsof je een evenement binnenloopt, begeleidt de hostess je naar een inscan-zuil en vervolgens naar een vrij tafeltje. Aandacht, begeleiding, digitale hulpmiddelen en wat lekkers.
AFAS benadert haar klanten en relaties ook tijdens kantoortijden als gasten op hun event.

Beleving, experience en evenementen spelen dan ook de hoofdrol in hoe AFAS naast een kwalitatief product zich heeft gemanifesteerd als onderscheidend merk. ‘Iedere collega draagt hier iedere dag met een glimlach uit wat wij willen zijn. Evenementen zien we daarbij als het gezicht van AFAS, ons sausje’, zo, dat is even binnenkomen. Het is Herman Zondag ten voeten uit. Geen ingewikkelde analyses of marketingtaal, maar een glimlach, bevlogenheid, een enorme AFAS-historie en werkelijk iedere collega bij naam en hobby kennen. ‘Hoe is het met de keuken in je nieuwe huis Erik?’, vraagt Zondag aan een passerende collega, terwijl we in het grote restaurant aan een top-lunch beginnen. 



‘Evenementen zijn het gezicht van AFAS’



Er zijn niet veel bedrijven met een directeur Customer Experience. Herman Zondag is het sinds dit jaar, na tientallen dienstjaren bij het softwarebedrijf. Bij AFAS komt de verantwoordelijke voor de klantbeleving op directieniveau voort uit de ingezette koers en het DNA van het bedrijf. ‘De gast, of de klant, staat in alles centraal. Dat gaat best ver. Zo is ons nog te openen nieuwe hoofdkantoor voor 80 procent ingericht voor events, trainingen, demonstraties en experience. Maar je ziet het ook in de structuur van ons bedrijf: hier geldt de regel dat de directie het minst belangrijk is. Ik geloof ook oprecht dat hiërarchie veel kapot maakt. Wat ons hier wel bindt, is drive en enthousiasme, dan ontstaat er chemie omdat je met dezelfde soort mensen bent’, stelt Zondag.
En het klopt. Sterker nog, het is de hoofdreden dat AFAS letterlijk en figuurlijk haar deuren iedere dag weer openzet. Duizenden relaties, klanten en prospects volgen in het AFAS-kantoor sessies, trainingen en congressen. ‘Events zien wij als het gezicht van AFAS, dat wat je voelt, ziet en proeft. Het zorgt er voor dat we enorm veel traffic in ons bedrijf hebben, zo veel dat het nieuwe pand (zie kader) daar nog veel meer ruimte voor heeft. We delen kennis en expertise, maar we geven ook een gevoel mee. AFAS is door al die events geen softwareproduct meer, maar bij dat product hoort ook een AFAS-beleving. Dat gaat dus echt zo ver dat wij klanten hebben die ooit bij ons binnenkwamen en zeiden: geen idee wat je verkoopt, maar hier wil ik klant worden.’

 

 
AFAS EXPERIENCE CENTER OPENT EIND 2020
 
Het nieuwe hoofdkantoor van AFAS Software lijkt in niets meer op een kantoor zoals wij het kennen. Slechts 20 procent van het enorme pand is bestemd voor de AFAScollega’s en hun werkplekken. De rest? Events, experiences, demoruimte, sportcomplex, eventlocatie, restaurant, binnentuin, wandelpark, groen, het atrium en een ongekend
theater….Welkom in de wereld waar eventmarketing het merk stuurt.
 
AFAS Circustheater, AFAS Live en de sponsoring van AZ Alkmaar het heeft AFAS als merk nog prominenter op de kaart gezet. Het nieuwe experience center in Leusden doet daar nog eens een enorme schep bovenop. Herman
Zondag nam EventBranche Magazine mee door het nieuwe pand. Een genot voor iedere eventprofessional.
 
AFAS is uit zijn vorige jas gegroeid. Op een totaal terrein van meer dan 44.000 vierkante meter komt een hoofdkantoor, ontvangsthal, atrium, restaurant (850 pax), opleidingsruimten, demonstratieruimtes, sportzaal en een meer dan professioneel theater met auditoriumruimtes. De opvallende koepel met led verlichting en veel groen is het opvallende pronkstuk. De dubbeldeks parkeergarage en het ‘experience’-DNA van AFAS, maken van het nieuwe pand een evenementenlocatie die door AFAS zelf zal worden ingezet, maar ook voor externe partijen te
gebruiken is voor een diversiteit aan evenementen. Kijk alvast op AFASexperiencecenter.nl of bekijk de
video van het nieuwe belevingspand: 

 

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.