
Nederland is met 15 eventbedrijven op het allereerste Holland Paviljoen tijdens de Best of Events beurs in Dortmund goed vertegenwoordigd. De 15 bedrijven bundelen de krachten en presenteren zich gezamenlijk aan de Duitse markt. 'De Duitser heeft, terecht, een hele hoge pet van de Nederlandse eventbranche, dus wij verwachten er veel van.'
Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl is dan ook trots op het Holland Paviljoen. 'Gewoon samenwerken. Met respect voor ieders eigen winkel en verdienmodel gewoon de krachten bundelen, zoeken naar een effectief concept en zorg dragen voor een effectieve beursgang voor de standhouders. Iets mooiers is er niet en dus zijn wij met de 15 standhouders heel blij en trots met het Holland Paviljoen dat een 1-3-tje is tussen ons, Laureamedia en de Westfalenhallen in Dormtund, de organisator van Best of Events.'
Op 18 en 19 januari staan de volgende 15 Nederlandse eventbedrijven op het Holland Paviljoen:
- Holland Evenementen Groep
- Van der Maarel Sfeermeesters
- Dechesne & Boertje
- FABER
- Worldhotel Wings
- Landal Business Line
- Triple S Tents
- Buzzmaster
- Sugar City events
- Pure-Liner
- Network app
- De Efteling
- SS Rotterdam
- Vliegveld Twenthe evenementenlocatie
- Historia Events
Wilt u een kijkje nemen op Best of Events als bezoeker, maar kunt u daarbij wel wat hulp en wegwijs gebruiken? EventBranche.nl verzorgt samen met Laureamedia op 18 januari een beurstour voor Nederlandse bezoekers. We brengen u dan in contact met de Duitse branche en u bouwt daardoor snel en eenvoudig een goed netwerk op. Ook kunt u via ons gratis kaarten voor de beurs aanvragen.
Nederlandse opdrachtgever meest positief over eventbudgetten
56 procent van de Nederlandse opdrachtgevers van eventmarketing en live communicatie verwacht een budgetstijging. Daarmee zijn we 'koploper' binnen Europa. Dat blijkt uit het eerste pan-Europese onderzoek binnen de live communicatie en eventmarketing branche: The LiveCom European Industry Survey. Het onderzoek is een initiatief van de LiveCom Alliance.

LiveCom European Industry Survey deed onderzoek onder zeven toonaangevende eventlanden in Europa: Belgie, Duitsland, Italie, Nederland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Uit het samenvoegen van diverse onderzoeken bleek dat liefst 83% van de Europese opdrachtgevers van eventmarketing en live communicatie verwachten dat hun budgetten gelijk blijven of gaan stijgen. Binnen de landen met de meest positieve vooruitzichten als het gaat om eventmarketingbudget vinden we Nederland terug op de eerste plaats, met 56% van de ondervraagde opdrachtgevers die aangeeft een toename in eventbudgetten te verwachten.
Maarten Schram (IDEA/The LiveCom Alliance): bevestiging in cijfers
Het onderzoek is een initiatief van The LiveCom Alliance, een samenwerking tussen diverse brancheorganisatie in een aantal Europese landen. Maarten Schram van IDEA is founder en chairman.

'We roepen heel graag hoe belangrijk live is binnen de marcom-mixen, maar hoe prettig is dat, wanneer je die bewering ook kunt onderbouwen en met cijfers bevestigen. Door de diverse onderzoeken samen te voegen krijg je interessante cijfers, waarbij wij als klein land laten zien waar we groot in zijn.
Binnen The LiveCom Alliance ben ik dan ook de ambassadeur van onze eventcreativiteit en vakmanschap. Dat creatieve, flexibele, inventieve en buigzame karakter van de Nederlandse eventbranche wordt inmiddels onderschreven door de overige landen.'
In het eerste pan-Europese onderzoek bleek 36 procent een budgetgroei te verwachten, waar slechts 18 procent een daling voorspelt. De gemiddelde eventbudgetten stijgen bij bedrijven en instanties met 3,7 tot 6,3 procent. Daarnaast legde het onderzoek kansen bloot voor zowel 360 graden bureaus als de gespecialiseerde eventbedrijven. Over het algemeen is de markt wat dat betreft in 2-en verdeeld. De helft van de opdrachtgevers werkt het liefst vanuit een geintegreerde aanpak met één bureau, terwijl een evengroot aantal aangeeft liever met een select aantal van gemiddeld 3 specialisten te willen werken. Daarbij geeft de meerderheid wel aan dat denken en conceptontwikkelen vanuit een multi-channel benadering noodzakelijk is voor de toekomst. Overigens vinden ze die manier van strategisch denken en geintegreerde concepten bij bureaus, die ook ingezet worden voor 'handjes' en riskmanagement en veiligheid.
Als het gaat om de toekomst van de eventindustrie draait het om effectiviteit en ROI, geintegreerde digitale strategieen en eventdesign.