Waar vorig jaar Nucleair Security Summit en SAIL Amsterdam dé evenementen waren die het nieuws beheersten, was er dit jaar maar één evenement waar iedereen over sprak: de landelijke Intocht van Sinterklaas in Maassluis. Wij spraken met Micha van Herk van iQ events, het bureau dat een bizar evenemententraject tot een prachtig einde wist te brengen. 'Toen we de pitch wonnen, zei mijn vrouw: zou je dat nou wel doen...'
Al maanden voordat de goedheiligman voet zette op de kade van de haven van Maassluis, bleek de sluimerende Zwarte Piet-discussie dit jaar dusdanig oververhit en heftig, dat heel Nederland zich ermee bemoeide. Geen praatprogramma dat het onderwerp links liet liggen en aan de uiterste randen van de discussie werden de uitspraken en dreigementen extremer dan ooit te voren. Wat nooit had gemogen, gebeurde toch: de spanning droop van het kinderfeest af. Angst zelfs. Totdat de dag begon, want alles verliep perfect en het werd alsnog hét feest waar we allemaal mee zijn opgegroeid. EventBranche Magazine vroeg zich af: wie of wat heeft dit complexe event, met talloze krachtvelden tot een goed einde gebracht? Al snel vonden we de spil in de organisatie: evenementenbureau iQ Events. Met eigenaar Micha van Herk kijken we terug op een evenement waar de mix van veiligheid, dreiging, stakeholders in alle soorten en maten, angst, trots, co-creatie, live tv, slimme oplossingen, strakke regie, betrokkenheid, binding met de lokale bevolking en het benutten van de juiste expertise voor een bijna bizar en boven alles succesvol evenement zorgden. En je zou het bijna vergeten: de intocht bleek een krachtig startpunt voor de promotiecampagne van Maassluis.
Een corporate event was nooit doorgegaan
‘Ik weet zeker dat als er rondom een corporate event zo veel druk zou zitten, dat geen enkel bedrijf het evenement door zou laten gaan.’ Het is misschien wel de beste samenvatting van een intens traject. ‘Het begon al met de tijdsdruk: in een paar dagen tijd hebben we een kostenbegroting ingediend, inclusief een plan van aanpak met volle focus op het veiligheidsplan. Het ging uiteindelijk om een totaalbudget van 350.000 euro, dat we moesten verdedigen tot in de gemeenteraad van Maassluis. Het lukte mijn collega Rob Langenberg om zelfs de oppositie mee te krijgen. Nou dat leer je niet op een HBO-opleiding eventmanagement’, lacht Van Herk.
>> Alles lezen over de druk, de maatregelen, de veiligheid en het team? Word dan nu nog lid van EventBranche.nl en u ontvangt alsnog magazine nummer 4 van 2016.
In december sloot ook de inschrijving van de Gouden Giraffe Event Awards. Waar vorig jaar nog 39 bedrijven 43 cases inzonden, beschikt de Gouden Giraffe van dit jaar over 48 prachtige eventcases, van even zoveel bedrijven (bijna 25% stijging!) Dit is de lijst met ingezonden cases:

Alle eventcases + inzender voor de Gouden Giraffe Event Awards 2016|2017:
Gouden Venus van Milo - Expect Impact
Jostiband 50 jaar - IDTV Live
BBBMaastricht. Horecavakbeurs - MECC Maastricht
Lexus#creating amazing - De Otter Creators
Accenture Innovation Awards - Accenture
400 jaar VOPAK - Co Solo
Libelle Zomerweek - Sanoma
Fort DeStihoGroep 90 - Advance Events
SEE 2016 - TOPdesk
Heropening Coca Cola fabriek Dongen - NewsLab
Europees Voorzitterschap 2016 - Obsession Evenementen & Communicatie
Recht doen aan Slachtoffers - Obsession Evenementen & Communicatie
Innovation Expo - Event consortium/ Obsession Evenementen & Communicatie
KPN The Digital Dutch - Fjuze/Steam
Filmbijeenkomsten Agressie - Stichting Philadelphia Zorg
Inspiration360 - Inspiration360/ Quality Bookings
Toekomst van de Gezondheidszorg - WOMEN Inc.
Florens Island - Arling Events & Communicatie
Eneco NK Tegenwindfietsen - SportVibes
Opening tentoonstelling Jheronimus Bosch 500 - Artishock Events & Marketing
Voor de Jeugd Dag - VNG & Rijksoverheid
Masters of LXRY - LXRY Media Group
Westland Familiecongres 2016 - Dagvoorzitter.nl
Ricoh Open Workspace - D&B Eventmarketing
De Heartbeats van Pop Vriend Seeds - D&B Eventmarketing
#GoodVibes - Twitter
Friese Kansen - PlusNauta
Allerhande Kerstfestival - Xsaga
Embrace Vincent - Van Gogh Museum / ALDA Events
PLEIT - Lexxyn Groep
NH Collection Launch Amsterdam - NH Hotel Group
INSPIRE - Madurodam
Let's get active - MSL Group
Giro d'Italia - Congrescentrum Orpheus
24H Pressroom - INK Hotel Amsterdam
Turn on the Lights - Xsaga
Landelijke intocht Sinterklaas Maassluis - iQ Events
Nationale CQ-test - Stichting Nationale CQ-test
Design Meets Brands - RVS Marketing
Nationale Parken Festival - MSL Group
Blij met Rijswijk - ING
Achmea OpCo Week 2016 - Event Station
Buma Awards 2016 - Brand New Live
Google Digitale Werkplaats - Bureau voor Reuring
AkzoNobel Press Launch Volvo Ocean Race - Bureau voor Reuring
Leidsenhage Vernieuwt - Bart Veen Productions
Productlancering Holland Master - SLUIK.
Burgerconferentie Gedeelde Waarden - Maters & Hermsen
De Gouden Giraffe op 10 februari 2017 in DeFabrique wordt mede mogelijk gemaakt door:
