De uitslag van de FZ Poll: zet u nieuwe media in bij uw evenementen?



Acht vierdejaars studenten Vrijetijdsmanagement aan de internationale hogeschool NHTV doen onderzoek naar de rol van nieuwe media bij evenementen. IDEA is opdrachtgever bij dit onderzoek; de IDEA-werkgroep Nieuwe Media treedt op als externe begeleidingscommissie. Het onderzoek moet leiden tot een handzaam ‘naslagwerk’ voor IDEA-leden waarmee zij beter kunnen bepalen wanneer ze welke nieuwe media inzetten bij evenementen.
Begin november presenteerden de onderzoekers de resultaten van de eerste onderzoeksfase. In deze fase inventariseerden zij de stand van zaken op het gebied van nieuwe media. Zij beschreven daarbij de media in vier categorieën: webtoepassingen, mobiele applicaties, audiovisuele middelen en een restcategorie waaronder bijvoorbeeld crossmedia en videogaming vallen.
Eerste onderzoeksfase
Tijdens telefonische enquêtes vroegen zij IDEA-leden naar hun kennis van nieuwe media en de mate waarin zij die media nu inzetten bij evenementen. Uit de antwoorden blijkt dat het kennisniveau onder de leden nogal uiteenloopt, wat vermoedelijk gelijke tred houdt met hun belangstelling voor het onderwerp. Een klein aantal IDEA-leden wil trendsetter zijn op dit gebied, schrijven de onderzoekers, maar vele IDEA-leden stellen zich ook afwachtend op. Wel gaven de leden aan dat ze graag op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media.
Ook is in de eerste onderzoeksfase nagegaan in welke mate IDEA-leden nu gebruikmaken van nieuw media. Daarbij scoren de webtoepassingen hoog en dan vooral voor het creëren van communities, voor het versturen van uitnodigingen of als simpel communicatiemiddel. Ook, maar minder vaak, werden mobiele applicaties genoemd, waarbij vooral de SMS-teaser populair is.
Meer kennis over toepassingsmogelijkheden
De tussentijdse resultaten laten zien dat de nieuwe media goed bekend zijn bij IDEA-leden, maar dat hun technologische kennis vaak beperkter is waardoor de inzet bij evenementen minder is dan je zou verwachten. Waarbij ook een rol speelt dat opdrachtgevers niet vragen naar nieuwe media, omdat zij niet of weinig bekend zijn met de toepassingsmogelijkheden.
In de tweede en laatste fase van het onderzoek staat het vergroten van de kennis over toepassingsmogelijkheden voor IDEA-leden centraal. De onderzoekers zullen dan onder andere expertinterviews gaan houden met leveranciers van nieuwe media, zoals bedrijven die gericht zijn op mobiele marketing of het maken van communities.
Volgens planning zal het gehele onderzoek rond half december afgerond zijn. Op de ledenvergadering van 15 december a.s. presenteren de onderzoekers de eindresultaten, bovendien wordt dan ook het naslagwerk aan de leden overhandigd.