De gasten van de Nederlandse horeca ergeren zich het
meest aan de slechte omgangsvormen van het personeel, gevolgd door gebrek aan
toewijding en te weinig aandacht.
Ergernissen
Dat blijkt uit een onderzoek naar gastvrijheid door onderzoeksbureau Interview NSS onder 464 ondernemers en 533 gasten in opdracht van Tempo-Team. Ondanks de ergernissen krijgt de horeca- en cateringbranche van de consument een zeven als rapportcijfer voor gastvrijheid. De tips die de ondervraagden meegeven zijn: 'wees vriendelijk' en 'neem de tijd voor de gast'.
Tips opvolgen
Algemeen directeur Peter Hulsbos van Tempo-Team meent dat het onderzoek
duidelijk criteria geeft om de gastvrijheid aan te scherpen. Bij veel
consumenten leeft het idee dat het personeel in de horeca vaak studenten zijn
die het alleen voor het geld doen en daardoor minder hebben met de betekenis van
gastvrijheid. Hulsbos zegt dat met het opvolgen van de tips de horeca- en
cateringbranche verder kan verbeteren om zo volgend jaar een acht te
scoren.