28 februari 2008

IDEA: rookverbod en de evenementenbranche

Rubrieken

De horeca maakt zich op voor het algehele rookverbod dat op 1 juli 2008 van kracht wordt. Branchevereniging IDEA vroeg zich af wat dat rookverbod precies inhoudt en welke consequenties zijn er voor het organiseren van een evenement?

Het rookverbod voor horeca en poppodia gaat per 1 juli 2008 officieel in. Doel van het rookverbod is bescherming van het horecapersoneel tegen tabaksrook. Overigens zullen op de genoemde datum ook overdekte winkelcomplexen, congres- en tuincentra rookvrij worden. Roken is vanaf deze datum alleen nog toegestaan in de open lucht, in privé-ruimten en in facultatieve rookruimten. Als er in horecagelegenheden rookruimten voor gasten worden ingericht, moeten deze afgesloten zijn en mag er in die ruimte niet bediend worden.

Eventlocaties

Wat vinden de evenementenlocaties van het rook(ontmoediging)beleid van de overheid? Welke effecten verwachten zij? Nemen zij maatregelen om hun rokende gasten tegemoet te komen? IDEA peilde de meningen bij vier gerenommeerde locaties: Heineken Music Hall in Amsterdam, De Fabrique in Maarssen, Hart van Holland in Nijkerk en Wijnfort in Lent.

Pluspunt
Alle ondervraagde general managers zijn het erover eens dat het rookverbod geen negatief effect zal hebben op de evenementenindustrie. Sybren Ophof van De Fabrique: ‘Ik denk zelfs dat het goed is voor de branche, ik zie het duidelijk als een pluspunt voor evenementen.’
Geen omzetverlies
Volgens Roland Rozenbroek van Hart van Holland zal het misschien in het begin even wennen zijn: ‘Maar het niet-roken zal al snel bij het normale leven gaan horen. Als je geen keuze hebt, zoals in dit geval, levert het ook geen omzetverlies.’
Kostenbesparing
Jordy Baumann van Wijnfort geeft een opsomming van de mogelijke effecten van het rookverbod: ‘Er zal meer gedronken en gegeten worden, je hebt minder schoonmaakkosten, minder kosten aan onderhoudschilderwerk en je personeelskosten dalen omdat je geen asbakkenrondjes hoeft te maken.’
Boetes
Paul Stiekema van Heineken Music Hall toont zich het meest kritisch over de nieuwe maatregel: ‘Wij zitten met grote mensenmassa’s; voor de B-to-B gasten is het geen probleem, maar het ligt anders bij het rock & roll publiek. Als er iemand midden in de zaal een sigaret opsteekt, moet ik ingrijpen én ik kan een boete krijgen. Vreemde zaak. Maar we gaan het wel doorvoeren’.
Spookbeeld
Bij alle locaties worden voorzieningen getroffen waar gasten wel kunnen roken. Overal mag er buiten gerookt worden, wel verschillen de meningen over het ‘voor de deur roken’. ‘Groepen rokers voor de deur, rookwalm waar andere gasten doorheen moeten ploegen. Dat is wel een spookbeeld,’ vindt Sybren Ophof en daar is Roland Rozenbroek het van harte mee eens. De anderen vinden rokers bij de entree geen probleem.
Ook een rookvoorziening op terrassen wordt soms als mogelijkheid aangeboden. De Fabrique biedt daarin de meest vergaande faciliteiten: luifel, asbakken, vuurkorven, en zelfs een rokersbuffet. ‘Het moet natuurlijk niet te ver gaan, anders komen ze niet meer binnen.’
Rokersruimten
Binnen roken kan, in speciale rokersruimten. Bij Hart van Holland en Wijnfort wordt alleen op verzoek een ruimte gereserveerd voor rokers. Roland Rozenbroek: ‘Ik investeer niet in rokers.’ Heineken Music Hall en De Fabrique gaan een vaste rokersruimte inrichten. Dat stelt wel wat eisen aan inrichting en faciliteiten. ‘Wat je niet wilt, is een stinkende ruimte vol peuken’, zegt Paul Stiekema. ‘Wij zijn nu bezig met het bedenken van een goede sigarettenafvalverwerker, een beetje zoals die vroegere draai-asbakken op een standaard. Verder moet je echt zorgen voor een goede afzuiginstallatie en voldoende toevoer van frisse lucht. Je moet het goed doen, of niet.’
(bron: IDEA Nieuwsbrief)