31 juli 2007

IDEA reageert: eventbranche geschokt

Rubrieken

De handelswijze van minister Koenders, het niet openbaar aanbesteden van een groot evenement, kan volgens branchevereniging IDEA absoluut niet door de beugel. IDEA stuurde FZ een officiele verklaring...  
IDEA-voorzitter Gerben Plasmeijer (links)
De branchevereniging voor eventbureaus, IDEA, is geschokt door de handelwijze van Minister Koenders. Hieronder het complete persbericht van IDEA:

De branche dient zich te houden aan een - door de overheid opgelegd - uitermate bureaucratisch en weinig efficiënt aanbestedingsbeleid voor events. Nu blijkt dat de wetgever zich zelf niet houdt aan de door haar opgelegde regels.
Tijdgebrek is volslagen onzin
Als argument voert de Minister aan dat door tijdgebrek hij genoodzaakt was tot deze keuze. Dit is volslagen onzin. Er zijn door - bij IDEA aangesloten - professionele bureaus grotere evenementen binnen 100 dagen (inclusief aanbestedings- en pitchtraject) uitgevoerd.
Goede ervaringen BKB
Daarnaast geeft de Minister aan dat hij eerdere goede ervaringen met het bureau BKB heeft gehad en er op kon vertrouwen dat de klus kon worden geklaard. Juist om tegen dit soort handelwijze op te treden is indertijd voor openbare aanbestedingen gekozen door de overheid. Ervaringen met bureaus uit het verleden worden niet in de beoordeling bij aanbestedingen meegenomen.
Professionele bureaus die aan de veelheid van strenge eisen die bij een aanbesteding worden gesteld voldoen worden door de Minister achteloos aan de kant geschoven.
Bureau niet bij branchevereniging
Er is door Koenders gekozen voor een bureau dat niet is aangesloten bij een branchevereniging. Men kan er dus van uit gaan dat er geen annuleringsverzekering is aangeboden, laat staan dat het evenement door goede AVB met evenementendekking was verzekerd. De Minister heeft door zijn keuze de Staat ook nog een groot risico laten lopen om met dit bureau in zee te gaan.
Bureauselectie op harde gegevens
Alle Ministeries zijn vorig jaar door IDEA geïnformeerd over de inzet van events in de marketingcommunicatie strategie en over bureauselectie. IDEA adviseert bij grote opdrachten een eerste bureauselectie te maken op harde (financiële) gegevens.
Vervolgens drie bureaus uit te nodigen om (tegen betaling) een creatief concept voor het event uit te werken. Op basis van het creatieve concept kan dan een definitieve bureaukeuze gemaakt worden. Als leidraad voor de bureauselectie heeft IDEA de Richtlijn Pitches opgesteld.
IDEA is te allen tijde bereid om de overheid te adviseren bij aanbestedingstrajecten voor events om tot een goede bureaukeuze te komen.