29 september 2008

IDEA hekelt FZ Poll over opdrachtgevers

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

Branchevereniging IDEA laat in haar nieuwsbrief geen spaan heel van de in hun ogen tendentieuze FZ Poll met de vraag 'In hoeverre zijn uw opdrachtgevers echte eventprofessionals?'. Zeer kort door de bocht, aldus IDEA.

IDEA-voorzitter Gerben Plasmeijer (midden) hier tijdens het IDEA Gala

FZ zal de eerste zijn die toegeeft dat er geen wetenschappelijk verantwoord onderzoeksresultaat aan de FZ Poll gehangen mag worden, aan de andere kant is FZ.nl verzekerd van duizenden zogeheten kwalitatieve bezoekers (lees: branchegenoten) en geeft de FZ Poll met gemiddeld meer dan 200 stemmers op zijn minst een aardige indicatie van wat er leeft in de branche.

Hieronder de reactie van IDEA in haar nieuwsbrief, waarbij FZ betreurt dat IDEA vindt dat de opzet en uitvoering van de poll te wensen overlaat, maar waar de redactie wel verheugd is dat er eindelijk eens inhoudelijk gereageerd wordt op een steekproef uit de branche...blijkbaar is daar een dergelijke poll voor nodig...

De IDEA-reactie:

Het was een prikkelende opening in FZ van 2 september jl.: ‘Opdrachtgevers snappen er niets van’. Zeer kort door de bocht, deze conclusie bij een zelfgemaakte poll waar enkele tientallen eventcollega’s op reageerden. Op de vraag ‘In hoeverre zijn uw opdrachtgevers echte eventprofessionals?’ koos iets meer dan de helft voor het voorgeprogrammeerde antwoord ‘Niet, veel van onze opdrachtgevers weten niet van de hoed en de rand’.
Brancheorganisatie IDEA meent dat de opdrachtgevers hierdoor ten onrechte negatief worden afgeschilderd. IDEA vindt dat opzet en uitvoering van deze poll te wensen overlaat en is het oneens met het beeld dat hier van opdrachtgevers gegeven wordt. Daarom wijst IDEA de conclusie van FZ volstrekt van de hand.

Bureau-klantrelatie centraal
Voorzitter Gerben Plasmeijer spreekt van een ‘tendentieus onderzoekje, met één niet-open vraag en drie sturende antwoordmogelijkheden’. ‘De opdrachtgevers worden hiermee in een volstrekt verkeerd daglicht geplaatst, bovendien is het schadelijk voor de bureau-klantrelatie die volgens IDEA bepalend is voor de kwaliteit van de branche. Binnen die relatie zijn het de bureaus die de expertise hebben, daarvoor word je ingehuurd door je klanten. Als bureau voorzie je de opdrachtgever van alle mogelijke kennis en diensten, waarmee hij zijn doelstellingen kan realiseren. Hoe intensiever bureau en klant daarbij samenwerken, hoe beter het resultaat. En beide partijen hebben hun eigen professionele inbreng: vanzelfsprekend zijn de bureaus de eventprofessionals, opdrachtgevers hebben onontbeerlijke kennis van hun organisatie en de implementatie van events in hun marketingcommunicatie strategie.’