11 december 2015

IDEA en MarketingTribune zetten events op breder marketingpodium

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU EVENTMARKETING - Brancheorganisatie IDEA en marketingplatform MarketingTribune organiseerden begin deze maand The Experience Conference. Net als de Dag van het Evenement werden zo krachten tussen een eventbrancheorganisatie en een overkoepelende marketingpartij gebundeld. Een goede zet om gezamenlijk events op een breder podium te krijgen, gelet op de reacties:

De quote voor het slapen gaan #TecAdam: ‘Een merk is een bundel beloften en een experience is een merk dat beloften inlost.'

Hoe staan jullie erin? Voor ik iets koop, wil ik een merk... #TecAdam @verenigingidea

4 p's of eventmarketing at Microsoft: Purpose, Place, Pride & (cross) Promotion #TecAdam pic.twitter.com/g5lvrmAl9i

We create meaning through experience #tecadam #livecommunication

#TecAdam @BuroBarcode: Uiteraard ook #HCIBS @GerritHeijkoop @LOE_TV Social Media Trends sluiten aan op live events! pic.twitter.com/aY84ubpT4Y

Aandacht x Bereik x Creatie x Dichterbij = effect van (live) communicatie #TecAdam pic.twitter.com/s1GX6VT9Od

Congres slaat brug tussen twee werelden

Steeds meer sterke merken zetten events centraal in hun marketingstrategie. De reden is simpel, zo menen de initiatiefnemers: 'We leven in een digitale wereld en er is steeds minder persoonlijk contact. Maar mensen zijn en blijven sociale wezens. De marketingkracht van live communicatie wordt daarom steeds sterker.' Net als #DVHE zette The Experience Conference in op inspirerende B2B en B2C cases van grote merken. Met ING, KPN, Microsoft, Fiat, Wella en Van Gogh Museum was er genoeg om van te leren. Maar ook de internationale sprekers zorgden voor de nodige waardevolle content: Kevin Jackson was de eerste keynote van de dag en hij zette direct de toon door middel van het geven van eenvoudige, maar overtuigende tools, en dat met een vleugje humor. Deze bekende spreker is tevens de man die al drie jaar op rij is uitgeroepen tot de meest invloedrijke man in de Britse event industrie. Zijn motto: 'Experience is the marketing'. Niet veel later werden de deelnemers getrakteerd op een bijzondere visie over de kracht van beeld, door niemand minder dan de inmiddels wereldberoemde fotograaf Jimmy Nelson. Deze markante persoonlijkheid die 35 unieke volksstammen op de gevoelige plaats wist te leggen, zorgde voor een geweldige energie bij de 150 professionals. Gerrit Heijkoop van LiveOnlineEvents bracht de marketeers en event professionals middels stellingen letterlijk in beweging in de rauwe doch stijlvolle plenaire ruimte van Looiersgracht 60. Vervolgens prikkelde hij iedereen om na te denken over de waarde van live events, hoe deze te vergroten en daar eventueel social media bij in te zetten zodat het bereik nog groter kan zijn. Salvatore Sagone, mede-oprichter van ADC Group en European Best Event Awards (EuBEA) pakte het weer geheel anders aan door samen met de uit Finland afkomstige Björn Wigforss, Marketing Directeur bij Microsoft, eventcases te tonen via video als ware 'Legends of Live'. Aan de hand van EuBEA-winnaars van de afgelopen tien jaar, gaven zij een tijdsbeeld van de evolutie van events.

Reactie:
Siebrand van Hofwegen, marketeer enterprise bij Vodafone: 'Ik vind het mooi om te zien dat er nu een congres is waarbij opdrachtgevers en bureaus samenkomen om ideeën op te doen. Kenmerkend aan deze dag was de mix van cases van internationale brands en lokale initiatieven. En het grote contrast van Jimmy Nelson die op de basiswaarden van marketing en communicatie ingaat, daar waar een winnende case van APM Terminals laat zien hoe alle technieken worden benut om een live experience te creëren.'