Hunkemöller: ‘In 4 dagen tijd moest ons event voor retailmanagers van live naar online’

22-10-2020 - Evelien Post is Global Internal Communication Manager bij Hunkemöller. Het modemerk is befaamd om haar fashion events. De foto's van de prachtige shows gaan vaak de wereld over (foto's: Frank Emous). En ook intern, met honderden retailmanagers als bezoekers, is het fashion event van groot belang. Maar vier dagen voor het event van 2020 moest de stekker uit het live event. Corona bracht ons in een lockdown, bijna vergelijkbaar met de huidige periode. Geen collega's van over de hele wereld naar het event, maar wel vol op de online variant ingezet.

In deze reeks interviews met opdrachtgevers neemt dit keer Evelien Post ons als verantwoordelijke voor de interne communicatie binnen het wereldmerk Hunkemöller mee in lastige keuzes, roeien met de riemen die er zijn en de aftasting naar de volgende stap.

‘Je bent opeens volledig afhankelijk van het digitale platform en de tools die we hebben. Je mist dan het menselijke deel van een event en dat probeer je online te ondervangen.’

Ook jouw wereld moet van de één op de andere dag compleet veranderd zijn?

Evelien Post: ‘Ja dat is zeker zo. Ik ben Global Internal Communication Manager, dus naast de interne evenementen kwam ook de crisiscommunicatie bij mij te liggen. Tegelijkertijd stond het evenement voor honderden retailmanagers ook nog eens in die periode gepland, een paar dagen voor de lockdown, dus dat waren hele spannende tijden.’

Maar dan komt de lockdown en moet je maar zien dat je die impact die je normaal met een live event zou behalen, nu online weet te bereiken. Hoe hebben jullie dat gedaan?

‘De live fashionshow wordt altijd al live gestreamd. De rest van het tweedaagse evenement hebben we daardoor ook op kunnen nemen en daarna digitaal uitgerold. De call om alles op te nemen en dat we uiteindelijk niemand in lieten vliegen vanuit Europa, Rusland en China, werd pas 4 dagen voor het event gemaakt. Dat is een goede call geweest.’

Heeft die online event-lijn zich doorgezet in de evenementen van de afgelopen maanden?

‘Ja absoluut, je bent opeens volledig afhankelijk van het digitale platform en de tools die we hebben. Dus op die manier het uitrollen van events en ook de feedback ontvangen, iets dat je normaal in persoon doet, het netwerken, dat menselijke deel verlies je daarin en dat probeer je dan digitaal te ondervangen.’

Organiseer je dan online eigenlijk gewoon live evenementen zonder gasten?

‘Nee, we zijn wel echt naar het hybride idee gegaan, digital first, zodat het fijn in het plaatje valt, daar zijn we over na aan het denken: wat is voor nu de beste manier? En ondertussen ben je alle scenario’s aan het uitwerken voor in de toekomst.’

En komen er ook al weer live events in de agenda?

Met social distancing zijn we wel weer aan het plannen. En dan worden evenementen volgens alle richtlijnen ingericht. We zitten heel erg met marketing te kijken hoe we met live streams kunnen werken, hoe we het online binnen hybride events beter over kunnen brengen naar de doelgroep en hoe we dan tot interactie kunnen komen. De mensen die ons daarover adviseren hebben we intern en huren we ook extern in.

Weet je iets over impact van wat was (live events) en wat nu is (meer digitaal)?

‘Dat is heel lastig. Het gaat bij Hunkemöller om globaal niveau, en dan merk je dat het per land heel verschillend is. Hoe je de positive vibe overbrengt is echt per land anders, het landt per land anders, dus die nuance moet je er zeker in houden.’

Zonder in details te treden: kun je iets over budgetten of de verschuiving daarvan zeggen?

‘We waren natuurlijk al wel aardig bezig met live streams en dergelijke, maar het gaat nu om de volgende stap: waar moet het naar toe? En wie is dan je publiek? Het gros is intern, maar je trekt het nu ook extern omdat het kan, omdat het digitaal is. Het concept en de doelgroep veranderen daar dus ook mee. Daardoor zou er ook best wat qua budget kunnen verschuiven…’

Foto: Frank Emous

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners