In het Holiday Inn Schiphol Airport gaf Dan Hill een zeer interessante lezing over emoties aan enkele tientallen HSMAI Ambassador Club-leden, genodigden en journalisten.
Zijn veel besproken boek Emotionomics vatte Hill voor de hospitallity-branchegenoten in één zin samen: 'Zakendoen op ratio, is zakendoen met Liechtenstein in plaats van zakendoen met China.' Om deze humoristische opener nog meer kracht bij te zetten, kwam Hill met percentages: 'Tachtig procent van onze beslissingen is gebaseerd op emoties.'
Hill liet in enkele sheets zien hoe het menselijk brein in elkaar zit. Met 'the sense brain' als oudste en overheersende tak van de hersenen. 'Alleen de sense en emotional brain kan spieren in beweging brengen.' Hill beaamde dat het hier gaat om de basis van algemeen aanvaarde Experience Economy, maar volgens de Amerikaan is de studie naar emoties nu helemaal 'center field' en staan steeds meer congressen en onderzoeken in het teken van de emotie.
Hill gaf ook nog even mee dat de allesoverheersende emotie angst is en dat we eigenlijk altijd bezig zijn met What's next. Laat dat nou net het thema zijn voor Evenement 2008. Goed gekozen dus, vond ook Marc Liethof van organisator Eventex...