9 november 2007

HSMAI en Dan Hill gaan terug naar basis van eventvak

Rubrieken

Beleving, experience, emoties, het zijn standaardwoorden die de kracht van een evenement aangeven. Maar dan moet je wel weten waar je het over hebt. HSMAI nodigde Dan Hill uit om terug te gaan naar waar het allemaal om gaat: Emotionomics.
Hans Poortvliet (links), Dan Hill en Marc Liethof (rechts). Bekijk de korte FZ Reportage

In het Holiday Inn Schiphol Airport gaf Dan Hill een zeer interessante lezing over emoties aan enkele tientallen HSMAI Ambassador Club-leden, genodigden en journalisten.

Zakendoen met Liechtenstein

Zijn veel besproken boek Emotionomics vatte Hill voor de hospitallity-branchegenoten in één zin samen: 'Zakendoen op ratio, is zakendoen met Liechtenstein in plaats van zakendoen met China.' Om deze humoristische opener nog meer kracht bij te zetten, kwam Hill met percentages: 'Tachtig procent van onze beslissingen is gebaseerd op emoties.'

Center field

Hill liet in enkele sheets zien hoe het menselijk brein in elkaar zit. Met 'the sense brain' als oudste en overheersende tak van de hersenen. 'Alleen de sense en emotional brain kan spieren in beweging brengen.' Hill beaamde dat het hier gaat om de basis van algemeen aanvaarde Experience Economy, maar volgens de Amerikaan is de studie naar emoties nu helemaal 'center field' en staan steeds meer congressen en onderzoeken in het teken van de emotie.

Essentie
Voor eventmakers essentieel om te weten hoe onze emoties werken, hoe ze te herkennen en hoe ze te bespelen. Dat vindt ook Hans Poortvliet van HSMAI: 'The Experience Economy stapt in bij emoties, Dan Hill probeert die basis te verklaren, als een soort voortschrijdend inzicht. Voor ons vak is het natuurlijk de essentie.' (overigens kwamen FZ-redacteur en HSMAI-voorzitter tot de conclusie dat dit echt zo'n boek is die je gelezen moet hebben)
What's next?

Hill gaf ook nog even mee dat de allesoverheersende emotie angst is en dat we eigenlijk altijd bezig zijn met What's next. Laat dat nou net het thema zijn voor Evenement 2008. Goed gekozen dus, vond ook Marc Liethof van organisator Eventex...