Het middagprogramma werd ingeleid door Kees de Jong, ondernemer en specialist op het gebied van groei. Met een presentatie wees hij de ondernemers in de zaal op de kenmerken van succesvolle ondernemingen: ambitie, de mogelijkheid om zelf te veranderen en een excellente uitvoering. Tot slot gaf hij tips hoe je hier als ondernemer aan te voldoen.
Aansluitend waren de podia voor de leden van Business Open zelf. In drie verschillende zalen spraken in totaal elf leden over hun vakgebied. Dit liep uiteen van 3D vormgever tot een BTW specialist en van een social media workshop tot zeer persoonlijke verhalen van diverse ondernemers. Vorm & Decor toonde hun best practices voor onder meer Disney en Joop van den Ende. Gastheer Interface presenteerde hoe men eraan werkt om het duurzaamste bedrijf te wereld te blijven. Het congres werd afgesloten met een netwerkborrel.
Hoge opkomst
De organisatie kijkt terug op een groot succes. 'De reacties van vele bezoekers waren zeer lovend en ook de opkomst was boven verwachting. Vooral dat laatste laat zien dat Business Open een hele mooie club mensen bij elkaar is',' aldus Rein Korthals Altes. 'De effectiviteit van een netwerkclub hangt voornamelijk af van de betrokkenheid van de leden. Die is ongekend hoog. Dat blijkt wel met een opkomst van meer dan 100%. Waar andere congressen vaak zwaar lijden onder last minute afzeggingen en no shows, kwamen er hier uiteindelijk meer mensen op af dan er op de deelnemerslijst stonden.’
'Business Open is voortgekomen uit het gegeven dat ik vanuit mijn evenementenbureau aRTi Producties in 2009 veel moest gaan netwerken. Door de crisis ging het niet meer 'vanzelf'. De meeste bestaande netwerkformules spraken ons niet aan (weinig effectief) en we besloten een eigen netwerkclub op te zetten die zowel effectief was, als aangenaam. Inmiddels drie jaar later hebben we 20 Business Open Clubs en ruim 250 leden. We werken inmiddels met 6 man hier full time aan. Al met al dus een mooie 'turn around' van een evenementenorganisatie, want de werkzaamheden, het organiseren van bijeenkomsten blijft gelijk. Netwerken is sowieso erg hot, maar staat naar mijn idee nog in de kinderschoenen. Een beetje waar de eventbranche stond in 1998. Ik voorspel dat het een steeds grotere plaats gaat innemen in de marketing mix', vertel Korthals Altes.
Overigens bestaat aRTi Producties ook nog steeds, maar werken zij vooral voor bestaande klanten. De groeifocus en acquisitie steken ze volledig in Business Open.