Hoe ziet het landschap der evenementenbureaus er uit anno 2018?

21-09-2018 - EVENEMENTENBUREAU - EventBranche Magazine keek eens even goed om zich heen en maakte een analyse van het bureaulandschap in Nederland. Wie organiseren er nu eigenlijk events en welke soorten bureaus zijn er? Geen lijst met bureaunamen, maar een overzicht van soorten bureaus. En wat blijkt: vanuit een onderverdeling van 4 hoofdrubrieken, komen we al zo tot een stuk of 10 soorten bureaus.

EXCLUSIEF
Onderstaande artikel is afkomstig uit het EventBranche Magazine, dat binnenkort verstuurd zal worden. Onze leden ontvangen dit 100 pagina dikke magazine 4x per jaar en profiteren daarnaast van de vele extra's. Bent u nog geen lid....kom op zeg...Lid Worden!

>> LID WORDEN VAN EVENTBRANCHE.NL


Noem ik mijn bureau nou wel of niet een evenementenbureau? Sla ik dan de plank mis? Ben ik wel eventmarketing? En als ik een organisatiebureau ben, dan heet ik toch niet zo, want dan snapt niemand wat ik doe? Wat organiseer ik dan? Een communicatiebureau? Te breed. Een live communicatiebureau? Maar ik doe toch ook eventmarketing en brandexperienes? We hebben het niet makkelijk in een tijd dat het event en het live moment meer en meer oprukt in de marcom-mix. Als we op dat niveau een rol willen spelen dan zorgt het feestjes-stigma voor een valse start zo lang we ons zelf evenementenbureau noemen. Behalve als we dat gewoon zijn: perfecte organisatie voor uw event…

EventBranche Magazine doet een poging om de verschillende bureaus in kaart te brengen, die zich inmiddels gemengd hebben in de wereld van eventmarketing en live communicatie. Dit is het landschap der eventbureaus anno 2018 met tig soorten bureaus die zich op hetzelfde live speelveld begeven:

 

  • Eventmarketingbureaus - deze bureaus kunnen uw evenement perfect inpassen in uw communicatie- en marketingmix, gaan verder dan het neerzetten van een evenement, maar hebben daarbij wel een sterk fundament in de eventbranche. Het mag geen verrassing zijn dat een diversiteit aan marketingbureaus zich bezig houden met een live component en dat ook reclamebureaus events meenemen in hun aanbod.
     
  • Live communicatiebureaus – een focus op het impactvol overbrengen van kennis. Veel al zie je een overlap met de eventmarketingbureaus: beide begeven zich op een strategisch niveau en maken trajecten rondom de events en live momenten die zij inzetten.
     
  • Organisatiebureaus - de meerwaarde van een organisatiebureau zit hem vooral in de handjes, het logistieke en creatieve deel. Ook daar binnen ontstaan specialisten, denk bijvoorbeeld aan de (technische) productiebureaus die expert zijn op het gebied van het vertalen van creatieve concepten naar technische tekeningen en haalbaarheid en aan de andere kant van het spectrum incentivebureaus.
     
  • Bedrijfsuitjes- en feestarrangementenbureaus - evenementenbureaus gespecialiseerd in bedrijfsuitjes beschikken over kant-en-klare producten. Denk hierbij ook aan teambuilding- en outdoor/activiteitenbureaus.

 

Freelance eventmanagers – Op alle werkvelden zijn freelancers actief. Die weer passen binnen de verschillende soorten bureaus en dus met eigen expertise. Freelancers worden ingezet om het organisatieteam binnen een bedrijf of organisatie in of aan te vullen, maar ook als externe organisatiespil, creatief conceptbedenker, strateeg, etc.

 

  • PR bureaus – Deze bureaus zijn van oudsher bezig met het generen van PR, mediawaarde en een handjevol heeft zich ook gespecialiseerd in live en events, bijvoorbeeld in combinatie met influencermarketing.
  • Incentivebureaus – terwijl het woord incentive gewoon beloning betekent, gaat het hier in vrijwel alle gevallen om bureaus die gespecialiseerd zijn in incentivereizen.
  • Congresbureaus – Congresbureaus zijn veelal regiogebonden. Zij zijn de organisatiespil voor congressen in een bepaalde regio en helpen opdrachtgevers aan de juiste contacten.
  • Activatiebureaus – Het letterlijk activeren en tot leven brengen van merken en producten.
  • Reclamebureaus – Mooi om te zien dat het good-old reclamebureau inmiddels ook inziet dat binnen de reclamecampagne een live moment grote meerwaarde heeft. Daarvoor werken ze samen met bureaus uit de eventwereld of pakken het zelf op. Reclamebureaus zijn er al in alle soorten en maten, denk aan guerillamarketing of online reclame, maar bijna allemaal hebben ze raakvlakken met live.
  • Sportmarketingbureaus – Een vrij opvallende maar stevige speler als het gaat om events en live zijn de sportmarketingbureaus. Zij koppelen activaties, sponsoring en merkbelevingen aan sportevenementen en festivals.
  • Online marketingbureaus – Steeds meer wordt content van live momenten in welke vorm dan ook gebruikt om via online media tot een enorm bereik te komen, dat kan in samenspraak met online marketingbureaus.
  • Contentmarketingbureaus – Gespecialiseerd in het verspreiden van waardevolle en relevante content, stappen deze bureaus ook steeds vaker in de live momenten.
  • Fieldmarketingbureaus – Van oudsher een vorm van direct marketing binnen een live concept. Denk hierbij aan flyering, promo acties of pop-up belevenissen.
  • Mediabureaus – De mediabureaus zijn veelal verantwoordelijk voor de inkoop van media om merken en bedrijven te promoten. Steeds vaker wordt het budget ook verdeeld over events

 

De keus voor een evenementenbureau


Wanneer het besluit is gevallen om een organisatiebureau in te schakelen, een wijs besluit, voor de organisatie van uw evenement, staat u nog voor de lastige keus om het juiste bureau te kiezen dat bij uw bedrijf en uw doelstellingen past. In Nederland zijn inmiddels enkele honderden evenementenbureaus actief en vele bureaus die ‘ook’ live en events doen. In het huidige internettijdperk is het eenvoudig om evenementenbureaus te zoeken en te vergelijken aan de hand van cases en referenties. Let wel, een prachtige internetsite betekent niet altijd een 'prachtig bureau' en het is soms lastig om door de bomen het bos te zien.

Vind Bureau-aanbod gekoppeld aan content:

 

Een losstaand evenement of feest heeft zijn beste tijd gehad. U doet uzelf ook te kort om als losse flodder een evenement te organiseren. Denk hierbij eens aan het voor- en natraject van een evenement en vooral ook aan de strategische inzet van het evenement: wat moet het voor uw bedrijf opleveren binnen de complete mix van marketing- en/of communicatiemiddelen? Ook zijn er evenementenbureaus die een prima Return on Investment voor u kunnen berekenen of op zijn minst een vorm van effectmeting kunnen aanbieden. Kortom, kom beslagen ten ijs en benut de vele mogelijkheden van een goed (evenementen)bureau.

Keurmerk?
IDEA vertegenwoordigt ruim 60 professionele en onafhankelijke live communicatie en eventmarketing bureaus in Nederland. De leden van IDEA geven vorm en inhoud aan ontmoetingen tussen merk of organisatie en haar doelgroepen. Zij bieden opdrachtgevers van strategie- en conceptontwikkeling tot de productie van events en campagnes waar events deel van uitmaken. Het IDEA lidmaatschap staat voor creativiteit, vakmanschap en financiële stabiliteit.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. UP Events

    Bij UP Events kom je voor de beleving. Na één bezoek wil je meer. En als je terugkomt krijg je weer iets nieuws. To...
  2. België Toerisme Wallonië - Ardennen

    Meet in Green in het zuiden van België
  3. Foundation Riga Tourism Development Bureau

    Betaalbaar, betrouwbaar en veilig- Riga de perfecte meeting & event locatie van Noord Europa
  4. VervoersProjecten Nederland

    VPN zorgt ervoor dat uw evenement, bijvoorbeeld een grootschalig bedrijfsuitje of (inter)nationaal congres, een begin...
  5. GameEvents

    GameEvents is het organisatiebureau gespecialiseerd in Interactieve Evenementen. Onze Games zijn zeer geschikt als...

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners