Hoe+een+congres+een+popconcert+wordt%3F
Nieuws

Hoe een congres een popconcert wordt?

CONGRES SPREKERS - Een paar jaar geleden werden we overdonderd met een congres, dat bijna in niets meer leek op een congres, behalve dan dat de sprekers centraal stonden. Sterker nog, die stonden centraler dan ooit te voren: ze werden gepresenteerd en gepositioneerd als heuse pophelden. Die trend lijkt zich krachtig door te zetten, maar hoe wordt jouw congres een 'popconcert'?

Er zijn vast vele voorlopers en voorgangers geweest zijn, maar de eerste keer dat wij echt rechtop de stoel zaten van een voor ons nieuwe insteek was Inspiration 360. De grootsheid, de namen, de volle Ziggo Dome, het bleek de aftrap van een reeks vergelijkbare events met Forward Thinking Leadership, als voorlopig hoogtepunt en Gouden Giraffe winnaar. Maar wat is nou het geheim van deze congressen die werden omgetoverd tot heuse popconcertbeleving. EventBranche.nl zette 4 lessen op een rij:

1. Keynote is KEY

Waarom liggen alle fans in de rij voor een popconcert? Dat gaat echt maar om 1 ding, niet de locatie, de catering, maar toch echt de artiest of de band. Voorprogramma leuk. Om de spanning op te bouwen, maar de act staat boven alles. Als organisator van een 'popcongres' moet er dan ook een line-up zijn met 1 of 2 absolute topsprekers. Richard Branson, Barack Obama, Hillary Clinton, maar ook held en dus topsrpeker binnen een bepaalde doelgroep, denk maar aan Boyan Slat, die over zijn Ocean Clean Up project spreekt.

Voorbeeld 1: Inspiration360


2. Het podium

Het is niet voor niets dat bij popconcerten de vrachtwagens aan audio en visuele toeleveranciers niet aan te slepen zijn. Show, spektakel, daar gaat het om. Om de volle focus op het podium, dat bij dergelijke congressen gelukkig bijna nooit meer aan de kopse kant te vinden is, te krijgen, behoeft het eenzelfde spektakel en wow-aanpak. De lessenaar en katheder kijken met grote ogen vanuit een stil hoekje toe, hoe de spreker vol in de spotlights, ondersteund met visuals, perfect geluid, muziek en een bewegingsruimte waar de topartiest zijn of haar ding kan doen...

3. Voortraject

Deze vorm van congressen behoeft een massamedia-achtige campagne. Groots, overal aanwezig zijn, continu zichtbaar en naam-noemen. Een prachtige stok achter deur, want waar een gemiddeld optreden van een artiest hier klaar is, behoeft een 'popcongres' ook een pay-off, een one-liner, die het doel, de meerwaarde voor de bezoeker blootlegt. Of het moet de ultieme buitencategorie zijn, zoals Barack Obama. Richard Branson wordt nog interessanter met de pay-off: 10 ondernemerslessen van Richard Branson. 

Voorbeeld 2: Forward Thinking Leadership


4. Beleving

Ook al zijn er inmiddels congressen die echt wel snappen hoe je van een congres een beleving, een echt event, kunt maken, moeten deze congressen over de top. Naast het geweld op het podium, moeten decoratie, catering, entertainment en de locatie zelf voor een Wow-gevoel zorgen. In de grijze saaiheid met duizenden bezoekers luisteren, naar wie dan ook, mist die extra kracht van live communicatie: overweldigend zijn, is een vak apart, ons vak!.

5. Doelgroep

De grootsheid van dergelijke evenementen heeft een valkuil: gaan voor kwaniteit. De oplossing is om net als ieder ander congres voor een afgebakende doelgroep te gaan. Inspiration 360 ging voor ondernemers, Forward Thinking Leadership voor leidinggevenden en The Ocean Cleanup, the next phase, richt zich op partners en sympathisanten van het project. Je kunt zo het potentieel als groep aanspreken en het programma zo makkelijke kapstokken geven om sprekers en doelgroep op elkaar aan te laten sluiten.

Voorbeeld 3: Ocean Clean Up, the next phase

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.