Historie+verweven+met+de+hedendaagse+vraag
Nieuws

Historie verweven met de hedendaagse vraag

EVENEMENTENLOCATIE - Gooiland was jarenlang the place to be in het Gooi en omstreken. Toch verloor het pand zijn glans en de ideologie waarmee de architect Jan Duiker in 1934 het pand ontwierp.  De jonge ondernemer Philip Lamers bracht hier verandering in. Vanaf de eerste kennismaking met het pand in 2001 geloofde hij in de kracht van evenementenlocatie Gooiland. Met het vertrouwen van de eigenaar op zak om de locatie nieuw leven in te blazen, werden met zijn energie en enthousiasme al snel grote stappen gemaakt. De locatie had meer nodig dan een simpel likje verf. Het pand en de identiteit moest op de schop genomen worden en van 0 af aan weer worden opgebouwd. Je voelt het aan de locatie, aan de sfeer en de passie van het team; het verhaal van Gooiland klopt weer. Als architect Jan Duiker zijn pand zou zien, dan zou hij trots zijn. 

 

Met identiteitsbureau IMA bracht Lamers, op basis van 5 pijlers, het verhaal en de identiteit terug. Een gigantische metamorfose volgde, een traject waarbij de ingrijpende facelift van de locatie ook heeft gezorgd voor een her geprogrammeerde versie van de ondernemer. Maar nu de verbouwingen tot een eind komen is Het Gooiland terug. Het licht dringt het pand weer binnen door de grote raampartijen, er is weer ruimte gecreëerd en de verbinding tussen buiten en binnen is hersteld. 

Met gepaste trots vertelt Lamers EventBranche Magazine over de vele ontwikkelingen. Op de achtergrond  zien we de bouwvakkers aan het werk in de foyer, door het slopen komt het karakter van de ruimte terug. ‘Door de jaren heen waren overal barretjes gebouwd en er stonden veel onnodige muren. Het was oubollig en de locatie verloor hierdoor de open en lichte stijl die Jan Duiker de locatie gaf’, licht de ondernemer toe. Het vergt lef om de locatie te transformeren naar de authentieke staat. Want waar steeds meer opdrachtgevers op zoek zijn naar locaties met een verhaal, is het een uitdaging om de historie aan de huidige vraag te koppelen. Deze puzzel werd met IMA opgelost, samen gingen zij op zoek naar de genius loci: de geest van de locatie. Deze hebben zij weten te vangen in 5 pijlers:


1. Jan Duiker de Nederlandse architect was de grondlegger van de stijl Het Nieuwe Bouwen, de architect heeft Gooiland nooit afgezien, hij werd ziek en overleed nog tijdens de bouw. Zijn stijl stond voor lucht en licht, met het gebruik van beton, staal en veel glas, een simplistische stijl zonder poespas.

2. Dutch Brands: Oer-Hollandse merken zijn sinds jaar en dag verbonden aan Gooiland: stoelen en bedden van Auping, de vloeren van Forbo  maar denk ook aan Philips, Hema en Gispen. Door de samenwerking met deze Nederlandse topmerken krijgt Gooiland als eerste de titel: Dutch Brand Locatie. 

 

3. Radio & TV: De link naar Hilversum Mediastad. Veel zalen zijn vernoemd naar radio en televisie iconen zoals de Mies Bouwman room en de Joost den Draaijer room. Maar ook de oprichter van de radio Hans Idzerda heeft een eigen ruimte gekregen. Overal in de locatie zijn oude radio, tv toestellen en oude camera’s terug te vinden. 

 

4. Dutch Castle & Gardens: Hilversum wordt ook wel de tuin van Amsterdam genoemd. En met dat gegeven, haalt Gooiland écht groen naar binnen. Dit zie je terug in de greenwall bij het ontvangst, echt groen op alle kamers en een boom van 6 meter in de Greenlounge. 

5. Piet Mondriaan: Jaren geleden verkocht de Gemeente Hilversum het schilderij ‘compositie met twee lijnen’ van Piet Mondriaan om het pand te redden. De symmetrie en het gebruik van zwarte lijnen zie je overal terug in het nieuwe design van de locatie.  

Met deze pijlers wordt niet alleen het verhaal van het verleden verteld maar hiermee wordt de locatie ook toekomstproof. Want of je het mooi vindt of niet, de pijlers en daarmee de identiteit passen voor 100% bij de locatie. 

 

 

Het viersterrenhotel van Gooiland werd op basis van deze pijlers opnieuw opgebouwd en opende al in 2017 haar deuren. Direct werd gestart om de overige 17 ruimtes, de Green Center, de Green Lobby en het theater dezelfde transformatie te laten ondergaan. De verbouwing heeft als resultaat dat het rijksmonument nu ruimte biedt voor een groter scala aan events van 50 tot maar liefst 2.200 personen. 




Het gezicht achter Gooiland
Philip Lamers begon in 2011 met organiseren van feesten in de kelder van Gooiland. Niet veel later kreeg hij het vertrouwen om zorg te dragen voor de hele evenementenlocatie. Toen nog zonder visie maar wel met enthousiasme, ideeën en energie. In de 7 jaar die volgden trok hij de kar, ondernemend op gevoel, vastberaden om Gooiland weer op de kaart te zetten. Na de opening van het hotel nam Lamers even afstand om de helicopterview terug te krijgen. ‘Met een berg aan kennis en ervaringen kwam ik als een hergeprogrammeerde Philip terug.’ Tezamen met het ontstaan van het nieuwe Gooiland groeide Lamers mee, sterker dan tevoren, trots op het team en op de ontwikkelingen.



 

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.