13 november 2007

Het ware gezicht...

Door Mark Wichmann

Rubrieken

Er is op het gebied van evenementen, bedrijfsuitjes en allerlei andere evenement gerelateerde activiteiten inmiddels een enorm aantal aanbieders op het internet.
Er is op het gebied van evenementen, bedrijfsuitjes en allerlei andere evenement gerelateerde activiteiten inmiddels een enorm aantal aanbieders op het internet.
Van bedrijfsuitje.nl en wegmetdebaas.nl. tot allelocaties.nl en locaties.nl en van oplocatie.nl tot evenementenabc.nl.
Voor degene die een bedrijfsuitje, locatie of wat voor een aanbieder op het internet zoekt: prima. Keuze in overvloed! Voor de adverteerder, de aanbieder zelf, ligt de keuze echter wat moeilijker. Welke site genereert voor hem de meeste conversie (lees: rendement per eurocent).

Wat is een hit?
De aantallen bezoekers, bezoeken en pageviews vliegen de potentiële adverteerders om de oren maar….welke site is de ware? Site-beheerders die zeggen tienduizenden ‘hits’ per dag te hebben: fantastisch! Maar wat is een hit? Eén hit is een onderdeel van één pagina. Bijvoorbeeld een banner, een blok tekst, een kopregel, een foto of een doorlink. Bekijkt een bezoeker één pagina dan heeft de site al meerdere hits te pakken afhankelijk van het aantal onderdelen op de betreffende pagina. Komt de bezoeker op meerdere pagina’s dan vormt zich een veelvoud van vele hits.
Ondeskundigheid
Volgt u het nog? Een hit is een nietszeggende term. Vaak worden termen door ondeskundigheid of met commercieel oogmerk ook nog eens door elkaar gehaald. Een hit wordt een klik en een bezoek wordt een unieke bezoeker.

Stat-tellers

Daarnaast zijn er de zogenaamde stat-tellers. Statistiekenprogramma’s. Maar ook daar zit een addertje onder het gras. De ene teller is de andere niet. Er zijn server-based tellers die alles tellen wat er op een site te registreren valt. D.w.z. inclusief alle ruis als bijvoorbeeld de bots. Bots? Ja bots. Dat zijn robots van zoekmachines die sites doorzoeken op interessante inhoud en dat vervolgens vastleggen (indexeren) in de desbetreffende zoekmachine. Goed dat het gebeurt maar het levert wel een hoop ‘bezoeken’ en ‘bezoekers’ op die gewoon geteld worden. Mooie hoge aantallen maar eigenlijk ook niet veel zeggend. Het geeft misschien een indicatie. Voorbeelden van sites mét zo’n teller: www.oplocatie.nl/stats en www.dnls.nl/stats


Maar op welke basis moet de keuze voor de aanbieder dan wél gemaakt worden? Vragen naar cijfers die gebaseerd zijn op een statistiekenprogramma dat geen ruis meetelt. De zogenaamde tagit-based cijfers.
Betrouwbaar
Daarnaast is het verstandig om te kijken wie er achter de schermen gerelateerd is aan een site en of dit een betrouwbare partner kan zijn. Bij voorkeur een wijdverbreide onderneming die actief is in de doelgroep.

Reed Business
De grootste aanbieder van bedrijfsinformatie Reed Business werkt al jaren wereldwijd met Webtrends (tagit-based) én een onafhankelijk bureau Doubleclick. Doubleclick werkt vanuit het Britse Eiland en registreert onafhankelijk alle ‘movement’ op de vele honderden sites van Reed Business.

Twee sites op het gebied van evenementen van Reed Business zijn www.fz.nl (voor redactionele actualiteit) en www.oplocatie.nl (gericht zoeken naar bedrijfsuitjes, locaties, cateraars en allerlei andere toeleveranciers op het gebied van bedrijfsevenementen).