29 mei 2007

Het is tijd om te zaaien…

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

De FZ Weblog heeft om technische redenen een tijdje stilgelegen, maar we zijn weer in de lucht. Naast stellingen en discussies is de FZ Weblog ook de plek voor columns. Om te beginnen: het commentaar uit FZ 2, 2007:
We zitten in de lift. Alles en iedereen, the only way is up! Geen plek meer voor de doemdenkers en de pessimisten. We kopen een tweede flatscreen, gewoon voor de zekerheid, geven weer fooi in het restaurant en waarom drie keer op vakantie als vier keer ook kan? En wie is de grote spekkoper? Precies wij, de eventbranche. Typisch zo’n branche die optimaal profiteert van de aantrekkende economie. Hup eventbranche.
Wij zijn immers een branche van ‘potjes’…en juist die potjes zijn nu weer gevuld. Dus vliegen de ICT-bedrijven weer massaal naar Hawaï, wordt de productpresentatie gevolgd door een teambuildingsweek op Texel en afgesloten met een tweedaags feest. Jazeker, het is tijd om te gaan oogsten, toch? Mis, want het is juist nu de tijd om te zaaien.
Bedrijven en instellingen die weten wat de kracht van evenementen en andere vormen van live communicatie is, die zullen inderdaad de potjes weer gaan vullen. Er is weer wat mogelijk, uitgeven mag weer en dus is er weer meer geld voor evenementen. Maar deze bedrijven zijn al overtuigd, zij kennen de kracht van eventmarketing en zullen ‘het potje’ niet zo snel helemaal leegmaken als het wat minder gaat. Voor hen is het evenement niet de eerste post om op te bezuinigen.
Juist nu, in een tijd waar bedrijven weer geld te besteden hebben, moeten ‘de onwetenden’ bereikt worden. Bedrijven waar het evenement nog helemaal niet of slechts heel summier een plekje heeft in het communicatie- en marketingbeleid. Deze bedrijven zullen wij weer kwijt raken als het wat minder gaat. Dus gebruik de aantrekkende economie voor een diepte investering. Hoe? Heel simpel en wel op twee manieren.
Het meest belangrijke is natuurlijk de geboden kwaliteit. Opdrachtgevers moeten goeddoordachte, geïntegreerde, originele, creatieve en pakkende evenementen voorgeschoteld krijgen. Nieuwe opdrachtgevers overtuigen van de kracht van een evenement, door ze een pracht van een evenement voor te schotelen. Een mooier doel is er toch niet voor een ieder die werkzaam is in de eventbranche?
Maar er is nog een aspect dat juist nu vraagt om een goede invulling. Dit is het moment om aan ‘de buitenwereld’ duidelijk te maken wat de waarde van een event kan zijn, hoe professioneel onze branche is en wat de meerwaarde van live communicatie is. In mijn ogen kan dat maar op één manier: met een sterke overkoepelende brancheorganisatie. Eén voor allen en allen voor één.
Vertegenwoordigers uit alle brancheverenigingen, aangevuld met branchegenoten die ook het belang van een dergelijk sterke vuist inzien, samen in één branchevereniging. Een organisatie met slechts één doel: bedrijven duidelijk maken dat je niet meer om een evenement heen kan. In een branche waar meer dan waar ook samengewerkt wordt, is het misschien overbodig om te zeggen, maar dit moeten we echt samen doen. Hup eventbranche.