Het kritische oog:
Het verdorde eventhart…
Regelmatig worden wij op de redactie van EventBranche.nl gevraagd naar hoe hard de ‘crisis’ is aangekomen in de eventbranche. Hard, is dan het logische antwoord. De vraag wordt na enig doorvragen vooral gesteld om te achterhalen wat de verliezen bij collega’s zijn. Hoeveel bureaus zijn gevallen, hoe hebben locaties in het personeelsbestand gesneden en hebben cateraars het echt zo moeilijk? Natuurlijk komen wij wel eens op bureaubezoek bij een bedrijf dat eerst uit 10 man bestond en nu nog slechts uit 3, maar de echte gevolgen gaan verder dan personele bezetting. Blijkbaar zijn de lastige tijden voor een aantal eventcollega’s te veel geweest en is hun eventhart veranderd in een ordinair orgaan dat slechts klopt door achterkamertjes en gesjoemel.
Met de belofte dat wij geen namen zouden noemen, zowel van de tipgevers als van de sjoemelende bedrijven, ontstond al snel een enorme lijst met bedrijven die er echt een zootje van maken. Zo maar twee willekeurige voorbeelden die niet op zich staan en verder gaan dan gewoon niet betalen, wat inmiddels in onze branche ook aan de orde van de dag is:
Niet betalen, wel actief
Entertainmentbedrijf X koopt bij een toeleverancier voor vele duizenden euro’s in. Weigert na 4 vriendelijke verzoeken te betalen. Uiteindelijk komt er een incassobureau aan te pas. Terwijl het bedrijf niet thuis geeft, blijven de twitterberichten over geslaagde evenementen van X binnenstromen. Als daarop gewezen wordt, reageert X met een excuus waarbij verteld wordt dat een goede vriend is overleden en waar de eiser het lef vandaan haalde. X beticht zijn crediteur van onbeschoft gedrag…Een tweede bedrijf meldt zich met dezelfde voorgeschiedenis bij X. Krachten worden gebundeld. Uiteindelijk een faillissement tot gevolg. X laat in al die tijd op meerdere verzoeken niets horen. Daags na het faillissement is de voormalig eigenaar van X weer te vinden op Twitter. Hij heeft er al weer een heerlijk evenement op zitten, namens zijn entertainmentbureau Y…
Factuur verlagen
Na diverse telefonische beloftes om te betalen blijft een betaling van evenementenbureau Z achterwege. Bij een vijfde telefoontje wordt al snel opgehangen met een mededeling dat er morgen nieuws komt per post. De brief die de volgende dag volgt heeft als strekking: ‘Als u, net als al onze andere schuldeisers, uw factuur met 75% verlaagt, dan gaan wij niet failliet en kunnen wij u allemaal betalen’…Noem het een zakelijk voorstel, maar de vraag is in veel gevallen dan toch ook echt: hoe is het zo ver gekomen?
Het is de vraag wie in onze branche deze bedrijven op de vingers moet tikken. Moeten wij als vakblad samen met de brancheverenigingen een lijst maken? Moet u dit zelf communiceren onder artikelen op onder meer EventBranche.nl? Gelet op de negatieve reacties van de koude douche, die EventBranche.nl als tegenhanger van de warme douche wil gaan uitdelen aan eventbedrijven die een slechte service hebben geleverd, zijn wij er nog niet helemaal uit (trefwoord ‘douche’ in zoekbalk op EventBranche.nl). Erg benieuwd naar uw voorbeelden en wellicht een tip hoe we dit samen kunnen oplossen, hoop ik dat u ons wilt mailen, want er moet iets gebeuren. Met hard werken en een eventhart van het goede soort, zijn wij echt crisis- en toekomstbestendig. Laat de rotte appels de oogst niet bederven.
Wij hopen op een discussie onder deze column, of stuur uw reactie naar:
sjoerd@eventbranche.nl