Het+draait+nu+vooral+om+snelheid+en+kwaliteit
Nieuws

Het draait nu vooral om snelheid en kwaliteit

"Je zou toch verwachten dat na de lockdown de congressen langzaam weer op gang zouden komen. Niets is minder waar. Amper een maand na het opheffen van de maatregelen, hadden we een meerdaags internationaal congres in huis. Onvoorstelbaar hoe snel de draad weer werd opgepakt."

Bart Zuidam is teammanager Sales en Events bij Amerpodia. Hij heeft drie historische cultuurhuizen aan de Amsterdamse grachten (De Rode Hoed, Felix Meritis  en De Nieuwe Liefde) in portfolio. "Bij de eerste events na de lockdown zag je nog enige aarzeling, wat terughoudendheid. Bij DevConnect, een internationaal congres van Ethereum, was daar geen sprake meer van. Dat was weer nagenoeg als vanouds."

Na de thuiswerksituatie, waarin het lange tijd erg stil was in de eventbranche, zit Bart weer op kantoor te midden van zijn collega's. "Heerlijk is dat, want je krijgt alles mee en zo ontstaan er kruisbestuivingen, die ondenkbaar zijn als je op een eiland zit.

Korte leadtime

Een van de onderwerpen die vrij regelmatig aan de orde komt in de gesprekken op de werkvloer is de korte leadtime van een evenement. "Tussen de eerste oriëntatie en de executie zit soms maar een maand. En dan hebben we het over de echt grote producties, waar je voorheen op een doorlooptijd van soms bijna een jaar moest rekenen."

De teammanager signaleert ook diverse andere interessante ontwikkelingen. "De laatste jaren zijn de marketingafdelingen, begrijpelijk, terughoudend geweest. Nu is er budget. De prijs is niet het belangrijkste meer. Er is vooral geld voor eten en drinken, dat moet allemaal goed geregeld zijn." En dat is niet het enige. "In het algemeen is voor de totale productie meer budget beschikbaar. Natuurlijk zijn we daar erg blij mee. Daarmee kunnen we die extra mile lopen en laten we zien wat we kunnen, bijvoorbeeld op het gebied van licht en geluid."

Oog voor detail

Volgens Bart is er ook duidelijk meer oog voor detail. "Alles moet kloppen. Vormgeving en kleurstelling wordt tot in de kleinste details doorgevoerd. Het is een uitvloeisel van de ontwikkeling dat events steeds belangrijker worden. Ze maken tegenwoordig onderdeel uit van de strategie. Inclusief het voor- en natraject moet het hele verhaal kloppen."

Bart ziet steeds vaker directies meegaan als de locatie wordt verkend. "De waarde die aan een locatie wordt gehecht wordt steeds groter. Ik kan je een extreem voorbeeld geven. We waren in gesprek met een grote techfirma uit Californië. Door het tijdsverschil is snel communiceren best lastig. Op zeker moment pakt de grote baas het vliegtuig naar Amsterdam om zelf poolshoogte te komen in de locatie. Dat geeft wel aan hoeveel gewicht dit bedrijf toekent aan de juiste locatie.

Vegan

Hoe zit het eigenlijk met de vraag naar duurzaamheid door opdrachtgevers. "Die neemt echt wel toe. Bij Devconnect wilden ze bijvoorbeeld alles vegan. Wij vinden dat je daar als locatie verantwoordelijkheid in moet nemen. We bieden veel groene en duurzame oplossingen, maar als een opdrachtgever toch een stukje vlees wil, kan dat natuurlijk ook."

Amerpodia heeft meerdere unieke locaties aan de grachten in Amsterdam. Het biedt onderdak aan grote bekende events als het documentairefestival IDFA en het Amsterdam Dance Event. "Amsterdam heeft zijn voor- en nadelen. Als partijen bijvoorbeeld vragen hoe het is met de bereikbaarheid, dan kan ik weinig anders zeggen dat die niet goed is. Anderzijds heeft Amsterdam natuurlijk bijna alles. Kijk alleen al naar de hotelvoorzieningen. Daar werken we uitstekend mee samen, zoals eigenlijk alle partijen in onze branche in Amsterdam. We helpen elkaar en gunnen elkaar de business ook. Die samenwerking maakt het mogelijk dat Amsterdam op heel veel beurzen in de wereld gepromoot wordt als de place-to-be op eventgebied."

Sleutelposities

Op personeelsgebied is het ook Amerpodia best spannend. "We hebben gelukkig alle sleutelposities bezet. Dat is anders als het gaat over onze flexpool. Daar kunnen we wel wat handjes gebruiken. Helaas zie je dat de loyaliteit heel wat minder is dan voor de pandemie. Soms tot in het bizarre. We hebben al meegemaakt dat iemand na twee uur wegloopt, omdat hij er geen zin meer in heeft. Gelukkig zijn dat uitzonderingen, maar het maakt ons werk steeds vaker uitdagend."

Tot medio november is de agenda al goed gevuld. "Dat is geweldig natuurlijk. December is dan ineens weer het andere uiterste. Opdrachtgevers en organisatoren zijn nog altijd terughoudend, want ze houden rekening met de mogelijkheid dat het virus de kop weer op kan steken. De geluiden die we nu weer horen van de deskundigen voeden die onzekerheid. Voorlopig zijn de agenda's goed gevuld en mogen we mooie producties verzorgen voor onze opdrachtgevers. Ver vooruitkijken blijft in deze tijd erg lastig, dus daar wagen we ons dan ook maar niet aan."

Foto:
De unieke sfeer van Felix Meritis komt perfect tot z'n recht tijdens de Esprix Awards. De foto is gemaakt door Carola Paas.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.