
Daarnaast werden er Awards uitgereikt in zeven productcategorieёn en was er een extra prijs voor het meest opvallende merk op de winkelvloer. Toine Dorpmans Groep uit Ammerzoden was voor het zevende jaar op rij verantwoordelijk voor het concept en de productie van de Award uitreiking.
In totaal 85 A-merken waren via een grootschalig onderzoek door 13.000 consumenten beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. De uitreiking van Het Merk van het Jaar Award is een initiatief van de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, dat is de koepelorganisatie voor bedrijven en brancheorganisaties in de Nederlandse levensmiddelenindustrie). Ook de EFMI Business School, onderzoeksbureau GfK Panel Services Benelux en Foodmagazine zijn betrokken bij het initiatief. Met de Award wordt de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking gebracht.
JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht).
Gezond gewicht
De belangstelling voor Het Merk van het Jaar Award neemt elk jaar toe. Goede voeding staat steeds hoger op de agenda van bedrijven, stichtingen, opleidingsinstituten, politici en bestuurders. Onder de ruim 600 gasten waren vertegenwoordigers van diverse ministeries, waaronder het Ministerie van Economische Zaken en van VWS. Gastspreker Eric van der Burg, wethouder van Amsterdam, onder andere belast met de portefeuille Zorg en Welzijn, hield een toespraak over het initiatief JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht), dat wordt ondersteund door publieke en private partijen. Van der Burg hield een gloedvol betoog over zijn missie om binnen 20 jaar alle kinderen in Amsterdam op een gezond gewicht te krijgen via beweging en goede voeding. Zijn speech oogstte applaus van de gasten, die elkaar na afloop van de prijsuitreiking wisten te vinden tijdens de cocktailparty, waar ze van de gelegenheid gebruik maakten om te netwerken.