Begeleid met zang, dans en muziek hebben burgemeester
Wim Deetman, wethouder Frits Huffnagel en ontwerper/fotograaf Anton Corbijn het
nieuwe beeldmerk van de gemeente Den Haag woensdagmiddag gepresenteerd. Het logo
moet de herkenbaarheid van de hofstad zowel nationaal en internationaal
vergroten.
De lancering van het nieuwe logo is het begin
van een periode waarin Den Haag zich presenteert als internationale stad en als
stad van Vrede, Recht en Veiligheid. Volgens de gemeente staat het beeldmerk
symbool voor een zelfbewuste en ambitieuze stad.
,,Den Haag is een juwelenkist vol schatten. We hebben een indrukwekkend
strand, een prachtige historische binnenstad en veel groen. We hopen meer
toeristen, bedrijven, internationale organisaties en nieuwe bewoners naar de
stad te krijgen'', aldus Huffnagel.
Anton Corbijn is vooral bekend als fotograaf van onder meer Depeche Mode,
REM, U2 en Clint Eastwood. Hij liet weten vooral 's nachts aan het beeldmerk te
hebben gewerkt. ,,Ik maak ook nog een speelfilm, dus zoveel tijd heb ik niet.''
Hij is erg tevreden over het resultaat. ,,Het was een inspirerende opdracht. Ik
wilde in ieder geval geen ontwerp dat aan een bedrijfslogo doet denken.''
Volgens Corbijn is Den Haag goed weergeven in het beeldmerk. ,,De zee,
duinen, Victory Boogie Woogie van Mondriaan. Maar ik zie er ook vrede in,
geborgenheid, progressie of gewoon een vlieger.''
Wim Deetman benadrukte dat het nieuwe beeldmerk niet het logo met de Haagse
ooievaar gaat vervangen. ,,Die blijven we gebruiken voor activiteiten van de
gemeente. Het nieuwe ontwerp van Corbijn is erop gericht Den Haag internationaal
op de kaart te zetten.''