Gouden+Giraffe+winnaar+Dept+transformeert+online+intern+event+naar+digital+klant+en+relatie+event
Nieuws

Gouden Giraffe winnaar Dept transformeert online intern event naar digital klant en relatie event

ONLINE EVENTS - Tussen alle online eventoplossingen zitten soms echte parels. Evenementen in een virtuele omgeving die in de buurt komen van live contact. Dept maakte eerder al indruk met hun Virtual Weekender festival. Het ontwikkelde virtuele platform dat destijds zorgde voor teambuilding en interne verbondenheid bleek de ideale basis voor een online evenement voor klanten en relaties van Dept.

Brandmanager Charlotte Kloeg van Dept Agency nam in de laatste dagen van dit bizarre jaar de tijd om jou mee te nemen in de denkwijze, doelstelling, uitdagingen, voor- en nadelen en toekomstvisie:

Wat was de doelstelling van het evenement en hoe heeft het gekozen concept impact/effect gehad?
'Het idee ontstond in eerste instantie als een interactieve verrassing voor onze klanten om hen te bedanken voor een jaar vol uitdagingen, maar ook met geweldige samenwerkingen. En om te kijken naar wat ons te wachten staat in 2021. Tegelijkertijd is het een extensie van ons virtuele event die wij een aantal maanden terug hebben georganiseerd voor onze 1500 Depsters uit 13 landen, waar we een interactieve 3D map hebben gebouwd, waar we 3 uur lang met 15 stages en meer dan 35 sprekers en activiteiten een waanzinnig online event hebben neergezet. Deze map hebben we omgebouwd naar een spectaculair 3D winter wonderland met verschillende stages met o.a. 100-second-snapshots van opkomende trends, binge-waardige top 10’s in tech en trends.'



Het virtuele event van Dept is nog altijd voor iedereen toegankelijk: 
https://winterfestival.deptagency.com/
 



'Per klant hebben we een persoonlijke introductievideo gemaakt die aan het begin oppopt, met de Depsters die in nauw contact zijn met hun klanten. Maar omdat we eigenlijk zo trots zijn op wat we weer in korte tijd hebben neergezet, wilden we het ook toegankelijk maken voor Depsters en andere geïnteresseerden. Zo kunnen we iedereen met dit virtuele wonderland inspiratie, fun en informatie bieden op het gebied van technologie, data en creativiteit. Dit hebben we verspreid over verschillende stages die compleet in winterthema zijn: iglo’s, glühwein barretjes, besneeuwde huisjes, noem maar op.'

 

Kun je het afzetten tegen het traditionele live evenement aan het einde van het jaar? Wat zijn de voors en tegens van de online variant?
'Je kunt natuurlijk denken aan bijvoorbeeld Dept-branded kerstcadeaus, maar dit vinden we eigenlijk een nog leukere manier om ze te verrassen. Nog persoonlijker en helemaal in lijn met onze dagelijkse online bezigheden. Hoe tof om als digital agency ook echt iets compleet digitaals te bieden, waarmee we een lach op het gezicht kunnen toveren en hoopvol samen naar nieuwe jaar kunnen kijken?'

'Iedere januari houden we onze jaarlijkse Dept Trend Talks op locatie en bespreken we een aantal belangrijke trends voor het aankomende jaar. In 2021 doen we dit ook weer, maar dan volledig online. Met het Dept Winterfest kunnen we nóg meer trends aansnijden. Ook onze virtuele 2021 kick-off party (verwacht een Virtual Weekender 2.0) gaan we deze winter in onze online omgeving hosten.'

'Het nadeel is dat je digitaal minder makkelijk het gesprek aan kunt gaan met bezoekers. En het is lastiger om de energie en het enthousiasme even hoog te houden.  Maar daartegenover staat dat we bij deze editie veel meer mensen kunnen verwelkomen, terwijl we vorige echte edities een maximaal aantal plekken beschikbaar hadden. Bovendien is het echt super gaaf om te zien wat je allemaal digitaal kan doen! Een virtuele 3D wereld bouwen die echt aanspreekt, waar je kan ontdekken en ook nog top tips voor je business in 2021 heeft. Daarnaast proberen we ook steeds nieuwe manieren te vinden om toch dat dialoog te kunnen houden en samen te kunnen sparren over trends.'

'Wat wel ook heel tof is aan dit concept is dat deze virtuele 3D wereld constant is aan te passen aan momenten en mogelijkheden. Zo hebben we bijvoorbeeld voor Avans hun studiemarkt voor aankomende studenten compleet gebouwd in een virtuele 3D wereld en zijn we met nog andere concepten voor verschillende klanten bezig om innovatieve next-level mogelijkheden te creëren. Zo blijven ze toch op een compleet digitale manier in nauw contact met hun werknemers/klanten/prospects. Super gaaf om te zien dat hier talloze mogelijkheden in zijn!'  


Hoe ziet 2021 er voor jullie uit, gaan jullie weer richten op live of zit de agenda vol met online events?
'We willen op online gebied nog flinke stappen maken en online events naar een hoger niveau tillen. Het is prachtig dat we bezoekers wereldwijd informatie en inspiratie kunnen bieden, terwijl dat voorheen voornamelijk Nederlandse of zelfs Amsterdamse geïnteresseerden trok. We hopen dat we een hybride versie kunnen behalen die het allebei mogelijk maakt. Toch hopen we wel dat wanneer het weer tijd is voor ons jaarlijkse Dept Festival in september, we elkaar zoals vanouds weer in Thuishaven mogen treffen met al onze Depsters wereldwijd en natuurlijk onze gewaardeerde klanten. Waar we weer echt kunnen proosten en die echte connectie met elkaar kunnen maken. Tot die tijd verleggen we de grens op digitaal gebied, we trekken alles uit de kast om het groter, vetter en beter te maken! We zijn constant bezig met mogelijkheden, dagen onszelf uit om steeds voorloper te zijn op innovatief maar ook op sustainable gebied. En met succes, we zijn weer super trots op dit concept!'

Creative director Max Pinas van Dept geeft in hun eigen Dept Talks een kijkje achter de schermen van hun Virtual Weekender evenement:

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.