Gouden+Giraffe+2021%3A+Uitmarkt+anno+2020%2C+digitaal+met+144%2E000+bezoekers+en+online+Thuismarkt
Cases

Gouden Giraffe 2021: Uitmarkt anno 2020, digitaal met 144.000 bezoekers en online Thuismarkt

GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - De Gouden Giraffe Event Awards 2021 kent maar liefst 71 ingeschreven cases. De komende dagen publiceren we ze 1 voor 1 op EventBranche.nl. In de categorie Relatie Events & Community Events dit keer de Uitmarkt 2020. Het event, dat bekend staat als de opening en aftrap van het nationale culturele seizoen, vond dit keer digitaal plaats mét bijbehorende 'Thuismarkt'.

UITMARKT 2020

Opdrachtgever: Stichting de Uitmarkt
Categorie: Relatie Events & Community Events
Bureau: XSAGA Festivals
Fysiek of online event: Online & Hybride evenementen
Jaar: 2020

Korte omschrijving van het event:
De Uitmarkt staat bekent als dé opening en aftrap van het nationale culturele seizoen. Dit vindt elk jaar plaats in het laatste weekend van augustus. De Uitmarkt kondigt de start aan van het nieuwe culturele seizoen. Het evenement presenteert nagenoeg alle kunstdisciplines: podiumkunsten, literatuur, musea, erfgoed. Het doel is een zo breed mogelijk publiek van bezoekers en tv-kijkers kennis te laten maken met (nieuwe) vormen van cultuur.

Vanwege de coronamaatregelen was een Uitmarkt in de bekende vorm niet haalbaar. De Uitmarkt is daarom doorgegaan in aangepaste vorm: digitaal en in de zaal. In aanloop naar het laatste weekend van augustus (Uitmarkt weekend) is op 1 juli 2020 de Thuismarkt gestart.




Hoofddoelstelling:
- De culturele sector houvast bieden in tijden van corona
- Uitmarkt profileren als ook een digitaal podium voor kunst en cultuur
- Het claimen van de aftrap van het culturele seizoen


Subdoelstellingen
- Een verdienmodel creëren voor artiesten en instellingen
- Data genereren van bezoekers om hen gedurende het jaar te kunnen voorzien van informatie die passend is bij hun (culturele) interesses.
- Een langere online relatie (connectie) met de Uitmarkt bezoeker


Effect & Impact:

In totaal bezochten 144.101 bezoekers het online platform. In totaal is er meer dan 2.500 minuten aan culturele content geproduceerd en gedistribueerd in slechts twee maanden. Een overzicht van het effect:

• 24 livestreams tijdens het Uitmarkt weekend

• 75 vooraf opgenomen Thuismarkt-optredens

• 150 (live) optreden tijdens Uitmarktweekend in het land

• Landelijke tv-show Wende’s Kaleidoscoop - 1,5 miljoen tv-kijkers

• Drie nieuwe sponsors sloten zich aan bij de Uitmarkt

• Een totaal nieuw verdienmodel voor Stichting Uitmarkt

• Nadat het voornamelijk een in Amsterdam gevestigd evenement was, werd door COVID nationaal

• Het platform laat cultuur 365 dagen tot leven komen in plaats van slechts 3 dagen.

Het platform biedt kijkers de kans om nieuwe artiesten te ontdekken en artiesten een kans nieuwe doelgroepen ontdekken (op basis van de dataprofielen die het platform hen aanbiedt op sociaal- en geografisch.) Op dit moment zijn voorbereidingen van komende editie van de uit & thuismarkt in volle gang!


Learn from the Best: kijk mee met de 70 beste events van Nederland

Op 20 en 21 april presenteren alle ingezonden cases zich voor de Gouden Giraffe Jury. Dat gebeurt online binnen het NetworkTables Platform. Per categorie kunnen de experts in de jury hun vragen stellen. Een ongekende kans om bakken en bakken aan inspiratie op te doen van zowel online als fysieke events. Je kunt er online als publiek bij zijn. Al onze leden hebben hebben daar een uitnodiging voor gekregen. Ben je geen lid, maar wil je wel in 2 dagen super geinspireerd raken, stuur dan een mail naar Elin en word alsnog lid: elin@eventbranche.nl ovv 'LFTB meekijken'.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.