Gouden+Giraffe+2021%3A+Libelle+Zomerweek+pakt+zomers+uit+tijdens+Tropical+Party+2019
Cases

Gouden Giraffe 2021: Libelle Zomerweek pakt zomers uit tijdens Tropical Party 2019

GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - De Gouden Giraffe Event Awards 2021 kent maar liefst 71 ingeschreven cases. De komende dagen publiceren we ze 1 voor 1 op EventBranche.nl. In de categorie Brand Events is de Libelle Zomerweek weer van de partij. Het feest voor vriendinnen is al 23 jaar winstgevend en trok ook in 2019 weer alles uit de kast om de 81.000 Libelle lezeressen in de watten te leggen.

LIBELLE ZOMERWEEK - TROPICAL PARTY 2019

Opdrachtgever: Libelle
Categorie: Brand Events
Fysiek of online event: Fysiek
Jaar: 2019

Korte omschrijving:
De Libelle Zomerweek is hét feest voor vriendinnen! Een week lang komen Libelle-fans uit het hele land, samen met hun moeder, dochter, vriendin of collega, naar het Almeerderstrand om te genieten van een dagje ‘live’ Libelle. De Libelle Zomerweek mag met recht de moeder aller events van de Nederlandse mediamerken genoemd worden! Al 23 jaar winstgevend: dát doen maar weinigen ons na.

Gedurende een (meestal) zonovergoten week in mei verwelkomt de Libelle Zomerweek ruim 81.000 bezoekers en 400 standhouders. De bezoekers komen winkelen, doen mee aan workshops en masterclasses, kunnen culinair genieten in het Libelle kooktheater, inspiratie opdoen, kijken naar de optredens van topartiesten en lekker mee swingen. Er zijn wervelende modeshows, unieke meet&greets met columnisten, auteurs en politici en verrassende metamorfoses. En iedere dag wordt afgesloten met een Happy Hour, waarbij de muziek lekker aangaat en er gedanst kan worden. De line-up van de editie 2019 was bepaald indrukwekkend met artiesten als Alain Clark, Anita Meijer, George Baker, Nick & Simon, Edsilia Rombley, Glennis Grace en nog vele andere. Wie eenmaal de Libelle Zomerweek heeft bezocht, weet: de zon schijnt hier elke dag, zelfs als het regent!



Hoofddoelstelling:
De hoofddoelstelling van Libelle Zomerweek is het nog verder versterken van de band van Libelle met haar doelgroep. Deze band is ijzersterk en kent haar gelijke niet in bladenland. Toch is de Zomerweek hét moment waarop die stevige band verder wordt uitgebouwd en nóg sterker wordt gemaakt omdat bezoekers letterlijk deel uit kunnen maken van de Libelle beleving. De Libelle-lezeres ontmoet de redactie, komt in gesprek met haar favoriete columnisten, LibelleTV-vloggers en BN’ers en ziet de onderwerpen uit het blad - mode, wonen, koken, gezondheid, tuinieren etc. - tot leven komen in modeshows, masterclasses en workshops. Daarnaast zorgt de dagelijkse interactie tijdens de Zomerweek tussen redactie en doelgroep wederzijds voor nieuwe inspiratie en content ideeën. Van een vriendin op afstand, de Libelle die wekelijks door de brievenbus komt, ontstaat een hechte relatie door de positieve emotionele lading die het event creëert.

Subdoelstellingen zijn:
- nog meer vrouwen in contact te brengen met de Libelle beleving
- de bezoekers een gezellig dagje uit bieden
- versterken van het brand-imago

Bovenstaande met als doel lezers- en bezoekersgroei om zo de omzet van Libelle te verhogen. En ook om het grootste vrouwen brand-event in de openlucht te zijn én vooral te blijven. Tot slot is het binden van BTB-klanten aan het merk Libelle door hun merk/product/dienst in Libelle-sferen te kunnen aanbieden aan de Libelle-vrouw is ook een belangrijke subdoelstelling.

Effect & Impact:
Libelle Zomerweek heeft al 23 jaar een constant hoog bezoekersaantal terwijl de concurrentie op het vlak van evenementen en festivals enorm is toegenomen. We hebben afgelopen jaar een unieke prestatie geleverd, met een bezoekersaantal van 81.100 t.o.v. 81.600 bezoekers in 2018. Een zeer beperkte daling in de wetenschap dat de markt harder daalt en in het licht van de algehele OV-staking op normaal gesproken onze drukste dag. Door een multi-channel aanpak is hieraan een positieve draai gegeven en hebben we de bezoekersaantallen stabiel kunnen houden. En het event is afgesloten met een hoger financieel resultaat. De bezoekers waarderen het event met een 8,1 en NPS score 32 (stijging 10%). De bezoekers blijven gemiddeld 6,2 uur (vorig jaar 5,5 uur) op het event. 81% vindt het evenement precies zoals verwacht of zelfs beter (stijging 5%) en 74% geeft aan het event volgend jaar weer te bezoeken (was 73%). Met name de leuke sfeer en het was gezellig zorgt ervoor dat bezoekers Libelle Zomerweek als beter dan verwacht hebben ervaren. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het aantal jaarlijks terugkerende bezoekers van de Libelle Zomerweek zeer hoog is: 82% van de bezoekers is al eens eerder geweest. Voorgaande onderschrijft de doelstelling 'het versterken van de band met de doelgroep' zeker. De bezoekers spendeerden gemiddeld €88,13 (vorig jaar €82,85), dit bedrag is exclusief toegang en catering.

Libelle Zomerweek is hét moment waarop de band tussen doelgroep en merk verder wordt uitgebouwd en nóg sterker wordt gemaakt omdat bezoekers letterlijk deel uit maken van de Libelle beleving. De Libelle-lezeres ontmoet de redactie, komt in gesprek met haar favoriete columnisten, LibelleTV-vloggers en BN’ers en ziet de onderwerpen uit het blad - mode, wonen, koken, gezondheid, tuinieren etc. - tot leven komen in modeshows, masterclasses en workshops. Daarnaast zorgt de dagelijkse interactie tijdens de Zomerweek tussen redactie en doelgroep wederzijds voor nieuwe inspiratie en content-ideeën. Van een vriendin op afstand, de Libelle die wekelijks door de brievenbus komt, ontstaat een hechte relatie door de positieve emotionele lading die het event creëert. Dit jaar werd die band meer dan ooit getoond door het massaal delen van de bijzondere instawalls die over het terrein van de Zomerweek waren geplaatst. Dit bleek een groot succes, net als de collectie speciale Libelle Zomerweek GIF-jes die gemaakt waren voor Instastories. Het zorgde voor een indrukwekkende toename van activiteit op Instagram door een doelgroep die daar normaliter minder actief is. 


 

Learn from the Best: kijk mee met de 70 beste events van Nederland

Op 20 en 21 april presenteren alle ingezonden cases zich voor de Gouden Giraffe Jury. Dat gebeurt online binnen het NetworkTables Platform. Per categorie kunnen de experts in de jury hun vragen stellen. Een ongekende kans om bakken en bakken aan inspiratie op te doen van zowel online als fysieke events. Je kunt er online als publiek bij zijn. Al onze leden hebben hebben daar een uitnodiging voor gekregen. Ben je geen lid, maar wil je wel in 2 dagen super geinspireerd raken, stuur dan een mail naar Elin en word alsnog lid: elin@eventbranche.nl ovv 'LFTB meekijken'.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.