Gouden+Giraffe+2021%3A+B+Corp+Summit+voor+duurzame+en+eerlijke+business
Cases

Gouden Giraffe 2021: B Corp Summit voor duurzame en eerlijke business

GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - De Gouden Giraffe Event Awards 2021 kent maar liefst 71 ingeschreven cases. De komende dagen publiceren we ze 1 voor 1 op EventBranche.nl. In de categorie Relatie Events & Community Events dit keer het B Corp Summit. Een event voor alle duurzame B Corp organisaties als broedplaats voor ideeën, inspiratie en radicale verandering.

B CORP SUMMIT

Opdrachtgever: B Lab Europe
Categorie: Relatie Events & Community Events
Bureau: Misteli creative agency
Fysiek of online event: Fysiek
Jaar: 2019

Korte omschrijving:
Voor B Lab Europe organiseerden we de B Corp Summit. Van over de hele wereld kwamen 650 voorlopers in ‘business as a force for good’ naar Amsterdam. Twee dagen lang lieten zij het Muziekgebouw en Bimhuis beven op zijn grondvesten. Twee dagen (en een nacht) vol energie, enthousiasme en nieuwe initiatieven. De B Corp Summit was een broedplaats voor ideeën, inspiratie en radicale verandering. Hét event van 2019 om alle duurzame B Corp organisaties en bijna-leden van de community bij elkaar te brengen en de community te versterken. Door kennisdeling, inspiratiesessies en samen zaken doen.

Hoofddoelstelling:
De geschiedenis heeft ons geleerd dat grote veranderingen niet over één nacht ijs gaan. Maar een grote verandering kun je al met een relatief kleine groep starten. Om de duurzame ‘B’ Economy’ te bouwen gingen we daarom uit van de kracht van het collectief, de +3000 B Corp bedrijven. Die allemaal samen één doel voor ogen hebben: ‘using business as a force for good.’ Door hun krachten te bundelen en ze aan elkaar te koppelen is de eerste stap naar het bouwen van de B Economy gezet. De doelstellingen voor de B Corp Summit luidden dus:

Hoofddoel:
Versterking van de B Corp community zodat mensen en bedrijven elkaar meer vinden om kennis te delen, elkaar te inspireren en samen zaken te doen.

Subdoel:
Bedrijven uitnodigen die nog geen B-corp zijn, maar overwegen om dat te worden. Hen informeren en bij de gemeenschap betrekken zodat ze kunnen ervaren wat de voordelen zijn van certificeren en toetreden tot de B Corp community.

Effect & Impact:
Hoofddoel: Gehaald. Versterking van de B Corp community zodat mensen en bedrijven elkaar meer vinden om kennis te delen, elkaar te inspireren en samen zaken te doen.

• In totaal kwamen er 660 deelnemers op het uitverkochte event af. Afkomstig van 25 nationaliteiten.

• Satisfaction rate van maar liefst 96,2%!

 • In het jaar na de summit zijn er wel 143 nieuwe Europese B Corps gecertificeerd.

• B Lab country partners merkten grote kwalitatieve versterking van de banden in de community in o.a. Switzerland, Polen en Denemarken.

In de app:

• Van alle bezoekers heeft 91% de app gebruikt. (Indicatie van grote betrokkenheid en bereidheid om nieuwe contacten te leggen).

• Samen maakten ze 3425 connecties, verstuurden 4103 berichten en planden >350 meetups

Subdoel: Gehaald.

Bedrijven uitnodigen die nog geen B-corp zijn. Hen informeren en bij de gemeenschap betrekken zodat ze kunnen ervaren wat de voordelen zijn van B Corp worden.

• Ook non B Corp tickets waren uitverkocht.

• De sessies over de B Corp 101 zaten vol.

• In 2020 zijn er in 143 nieuwe bedrijven als B Corp gecertificeerd. B Lab Europe heeft nieuwe standards-analisten aan moeten nemen om de aanmeldingen aan te kunnen. (Uiteraard niet alleen door de Summit, maar ze heeft zeker een rol gespeeld).

• Feedback van nieuwe contacten was zeer positief.

Media aandacht
Meerdere nationale en internationale kranten schreven over de Summit (10 kwalitatieve publicaties), met een gestapeld bereik free publicity van ±1,7 miljoen mensen en > €210K mediawaarde*.

Daarna is er een berg artikelen verschenen in o.a. Economist, Positive News, Raconteur (Times supplement), door journalisten die de B Corp Summit bezochten.

*Bron: PR bureau Blyde Benelux

Mooie bijeffecten:

• De B Corp Summit gaf de doorslag voor een grote donateur die de start van B Corp in Duitsland financierde.

• “Increased engagement and energy from B Lab’s European Country Partners”

Impact door concept en traject Het Lead the Beat concept sloot naadloos aan op zowel onze doelstelling, onze community als de locatie. Dit ijzersterke backbone voor het event en creëerde de positieve, open sfeer waarbinnen netwerken en nieuwe partnerships opbloeiden. Dat, in combinatie met het levendige design, de locatie-aankleding, en alle speelse elementen die perfect op elkaar aansloten, maakte dat het muziekgebouw 2 dagen lang op haar grondvesten trilde.

Doordat Misteli in de aanloop naar het event Persona tracks combineerde met een logische overall flow, en uitgangspunten als “interaction and fun everywhere” en het ‘’in concept” zijn van elk element continu scherp hield werd dit event op alle mogelijke vlakken een ongekend succes. 


 

Learn from the Best: kijk mee met de 70 beste events van Nederland

Op 20 en 21 april presenteren alle ingezonden cases zich voor de Gouden Giraffe Jury. Dat gebeurt online binnen het NetworkTables Platform. Per categorie kunnen de experts in de jury hun vragen stellen. Een ongekende kans om bakken en bakken aan inspiratie op te doen van zowel online als fysieke events. Je kunt er online als publiek bij zijn. Al onze leden hebben hebben daar een uitnodiging voor gekregen. Ben je geen lid, maar wil je wel in 2 dagen super geinspireerd raken, stuur dan een mail naar Elin en word alsnog lid: elin@eventbranche.nl ovv 'LFTB meekijken'.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.